wtorek, 2 lutego 2010

SERNIK CZARNO-BIAŁY


... zwany też w niektórych kręgach szarpanym ;-) Ciekawa odmiana sernika. Biorąc pod uwagę moje upodobania to coś wyjątkowego: sernik nie dość, że posiada spód, to jeszcze posiada wierzch. Warto, jednak go spróbować, bo połączenie kakaowego ciasta z delikatnym serem daje bardzo ciekawy efekt smakowy. Nietypowym dodatkiem są też wiórki kokosowe dodawane do sera. Podeszłam do sprawy ze sporą nieufnością - okazało się, że niesłusznie - bo smakuje bardzo dobrze.



Składniki ciasta:

1 i 1/2 szklanki mąki tortowej
1/2 szklanki cukru pudru
2 żółtka
1 kostka masła
2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
2 łyżki kakao

Składniki masy:

4 serki homogenizowane zwykłe
3/4 szklanki cukru
2 żółtka
4 łyżki wiórków kokosowych
2 łyżki roztopionego masła
skórka otarta z cytryny
łyżka soku z cytryny
łyżka mąki ziemniaczanej

Ciasto przygotowujemy tak jak kruche, czyli wysypujemy na stolnicę mąkę, kakao, cukier, siekamy z zimnym masłem, dodajemy żółtka i zimną śmietanę, szybko zagniatamy, dzielimy na dwie równe części i wsadzamy na minimum godzinę do lodówki, albo na pół godziny do zamrażarki. Ważne, żeby ciasto porządnie stwardniało.

Ubijamy pianę z białek, pod koniec ubijania dodajemy do piany połowę ilości cukru. Pozostałe składniki masy łączymy ze sobą, na końcu dodajemy pianę, delikatnie mieszamy. Jeśli zamiast zwykłych serków bezsmakowych mamy waniliowe, odpowiednio zmniejszamy ilość cukru.
W oryginalnym przepisie zamiast skórki cytrynowej był zapach cytrynowy - można go oczywiście użyć - ale moim zdaniem ze skórką będzie lepsze.
Jak masa jest gotowa, a ciasto porządnie stwardniało wykładamy ciasto do blachy: na dno blachy ścieramy na tarce o grubych oczkach jedną część ciasta, na to wylewamy masę serową i przykrywamy drugą częścią startego ciasta.
Pieczemy około 1 godziny w 180-190 °C.

Gotowe możemy polać dodatkowo polewą czekoladową, która podkresli "czekoladowość" specjału i posypać wiórkami.

Uwagi:
 - jeśli nasz piekarnik nie jest królem piekarników (mój nie jest, niestety) i czasami zdarza mu się niedopiekać od dołu lepiej jest dolną warstwę zapiec przez około 20 minut i dopiero potem wylać ser i zetrzeć górną warstwę. W przeciwnym wypadku ryzykujemy, że wilgotny ser zaleje ciasto od dołu i zamiast kruche będzie wilgotnawo-twardawe, czego ja osobiście bardzo nie lubię.
- nie wiem czy następnym razem nie zrobię podwójnej ilości masy serowej, masa serowa będzie wtedy wyższa.
Przepis na małą, albo średnią tortownicę.


2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Muszę przyznać Daga, że zaraziłaś mnie do pieczenia tą swoją stroną kulinarną. Odważyłam się upiec babkę ucieraną, kiedy to ciasta ucierane NIGDY mi nie wychodziły. I hurrraaa!!! Babka herbaciana ucierana, jak malowanie:)
Przyznaje i polecam wszystkim: przepis łatwy, szybki, a efekt bardzo smaczny.
Biorę się za kolejne wypieki:)

Anonimowy pisze...

klanki cukru pudru
2 żółtka
1 kostka masła
2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
2 łyżki kakao
Ile cukru a ile mąki na ciasto czarne? Kiedyś robiłam taki sernik i przepis gdzieś mi się zapodział. Te składniki jakby te "moje". Ale brakuje informacji o ilości cukru i mąki. Poproszę o info.

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes