niedziela, 25 kwietnia 2010

BABKA MAKOWA Z POLEWĄ MARCEPANOWĄ


 Po wielkanocnych mazurkach i babach został mi wielki słój białek. Zastanawiałam się co z nimi zrobić, aż w końcu zajrzałam do tego wątku i przypomniałam sobie o starym dobrym piegusku. Dalej było już bardzo łatwo -  mak dobrze komponuje się z migdałami, a ja uwielbiam migdały, więc przerobiłam ciasto na migdałowo ;-)



Składniki ciasta:

1 szklanka białek
3/4 szklanki cukru pudru
1 szklanka mąki pszennej
1 szklanka suchego maku
1/2 szklanki oleju lub rozpuszczonego masła
1 łyżeczka proszku do pieczenia
2-3 łyżki płatków migdałowych lub pokruszonych migdałów
1 duże soczyste jabłko lub dwa mniejsze
łyżeczka ekstraktu migdałowego lub odrobina esencji migdałowej

Składniki polewy marcepanowej:

100 g masy marcepanowej
1 czubata łyżka masła
1/3 szklanki mleka
3 łyżki cukru

Składniki polewy czekoladowej:

50 g gorzkiej czekolady
2-3 łyżki wody
1 łyżeczka masła



Mieszamy mąkę z proszkiem do pieczenia i makiem. Ubijamy białka, pod koniec ubijania dodajemy cukier i ubijamy całość na sztywno. Dodajemy stopniowo mąkę z makiem i proszkiem, delikatnie mieszamy. Pod koniec dodajemy chłodne masło lub olej, migdały, utarte na grubej tarce jabłko i jeszcze raz wszystko dokładnie mieszamy.
Wylewamy do formy wysmarowanej masłem i wysypanej bułką tartą i pieczemy w 180°C przez około 50 minut.
Gdy ciasto stygnie przygotowujemy polewy. 
Rozgrzewamy w garnku mleko z pokruszonym marcepanem, cukrem i masłem, dokładnie mieszamy, (szczególnie marcepan wymaga dokładnego roztarcia) i podgrzewamy całość aż zgęstnieje. Jeszcze ciepłą polewę wykładamy na ciasto.
Gorzką czekoladę podgrzewamy z masłem i wodą na bardzo małym ogniu, albo tez rozpuszczamy ją na parze. Również od razu wylewamy na ciasto.
Z wierzchu babkę można posypać płatkami migdałowymi.

Uwagi:
- można wykorzystać gotową polewe marcepanową,
- jeśli lubicie bardzo słodkie ciasta możecie zwiększyć ilość cukru do całej szklanki i/albo możecie zrezygnować z gorzkiej czekolady jako polewy, ja ją zrobiłam dla przełamania obłędnej słodyczy polewy marcepanowej,
- masło w masie daje przyjemny maślany smak, olej bardziej nawilża i powoduje, że ciasto dłużej jest świeże, żeby ciasto było zarówno wilgotne jak i maślane w smaku dodaję te dwa tłuszcze pół na pół:-)

8 komentarze:

edysia79 pisze...

O, a ja właśnie w zamrażalniku sporo białek mam i zastanawiałam się co z nimi zrobić. Wygląda na to, że właśnie znalazłam pomysł ;)

Goś pisze...

Ale apetycznie wygląda!
I to połączenie maku, migdałów i czekolady..
Za dużo tego dobrego! ;-)

Anonimowy pisze...

Bardzo piękna babka, wygląda super smakowicie, pozdrawiam:-)

majka pisze...

Piekna babeczka. Moge prosic kawaleczek do kawki? :)

asieja pisze...

polewa podoba mi się najbardziej :-)

Ewa pisze...

Dla mnie ta polewa marcepanowa jest wielkim atutem babki. Piękna

Anonimowy pisze...

Pycha :D Właśnie skosztowałam pierwszy kawałek :) Rewelacyjna babka :)
Pozdrawiam :)

Daga pisze...

bardzo się cieszę :-) pozdrawiam!

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes