czwartek, 22 kwietnia 2010

CIASTO SEROWO-CEBULOWE


Tym razem coś na słono. Ciasto to rodzaj tarty, ale na drożdżowym  spodzie. Mnie smakuje nawet bardziej niż zwykłe tarty, bo spód jest niezwykle lekki i w ogóle całe ciasto jest lekkie, mimo dosyć ciężkostrawnego wnętrza. Smaczne także na zimno, następnego dnia.
Przepis pochodzi z książki Wyśmienita Kuchnia Francuska, Carole Clements i Elizabeth Wolf-Cohen.






Składniki ciasta:

 2 łyżeczki suszonych drożdży
1/2 szklanki mleka
1 łyżeczka cukru
1 żółtko
1 i 3/4 szklanki mąki plus nieco do posypania stolnicy
1/2 łyżeczki soli
4 łyżki miękkiego masła 

Składniki nadzienia:

1 cebula przekrojona na pół i pokrojona w talarki
2 jaja
1 szklanka śmietany
175 g półtwardego, ostrego sera okrojonego ze skórki
sól i świeżo zmielony czarny pieprz
1 łyżka masła
sałata i natka pietruszki do przybrania



Zaczyniamy ciasto drożdżowe: do niewielkiego naczynia wrzucamy drożdże, podgrzewamy lekko mleko i mieszamy je z drożdżami i cukrem aż się rozpuszczą. Pozostawiamy na 3 minuty, a następnie roztrzepujemy z żółtkiem. 
Mieszamy mąkę i sól, dodajemy powoli zaczyn, dokładnie wyrabiamy, pod koniec dodajemy masło i jeszcze raz dokładnie wyrabiamy.
Przekładamy ciasto do lekko wysmarowanego oliwą naczynia, przykrywamy ściereczką i ustawiamy w ciepłym miejscu na około godzinę, żeby ciasto wyrosło. Powinno podwoić swoją objętość.
Gdy tak się stanie przekłuwamy je, rozwałkowujemy na lekko oprószonej mąką stolnicy do średnicy około 30 cm i wkładamy do formy o średnicy około 23 cm pilnując, aby brzegi ciasta nie wystawały ponad formę na więcej niż 3 mm. Odstawiamy formę na około 1/2 godziny do ponownego wyrośnięcia ciasta.

W czasie gdy ciasto rośnie zesmażamy na patelni cebulę aż zmięknie i nabierze brązowego koloru. Jaja ubijamy ze śmietaną, doprawiamy solą i pieprzem, mieszamy z cebulą.
Na dnie ciasta układamy plasterki sera, zalewamy masą jajeczną i zapiekamy przez około 30-35 minut  w  temperaturze 180°C, aż ciasto nabierze złotego koloru, a masa się zetnie.
Lekko schładzamy przed podaniem. Podajemy ciepłe.

Uwagi:

- piekłam ciasto przez ponad 50 minut, po pół godzinie było jeszcze całkiem blade i masa nie była ścięta,
- ponieważ ser, który miałam nie był specjalnie ostry dodałam do masy serowej nieco ziół, moim zdaniem to był dobry pomysł,
- gotowe ciasto posypałam pietruszką, ale moim zdaniem fajnie byłoby podać je jednak z jakąś sałatą,
- ciasto drożdżowe z tego przepisu mnie zachwyciło - lekkie, miękkie, puszyste, na pewno będę je wykorzystywała do innych potraw.


3 komentarze:

Zaytoon pisze...

Kolejne danie, nad którego niemożnością przygotowania będę ubolewać i narzekać na tych, co to mi w domu nie zjedzą cebuli. Grrr!

asieja pisze...

od ciasta kruchego zawsze bardziej lubiłam drożdżowe
choc niekoniecznie w tartach, bo ich nigdy nie robiłam..
ale nadzienie podoba mi się bardzo. w sam raz na obiad. pyszny.

Konsti pisze...

Zapisuje przepis! To cos dla mnie, zdecydowanie:)
Pozdrawiam.

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes