sobota, 8 maja 2010

MAŚLANKOWE Z RABARBAREM


Powiedziałam ostatnio, że fajnie byłoby upiec coś z rabarbarem. Długo nie musiałam czekać, następnego dnia zostałam obdarowana kilogramem rabarbaru i zaczęłam kombinować, co by tu z niego...
W rezultacie upiekłam dwa ciasta. Dziś przedstawię pierwsze - niezwykle wdzięczne ciasto maślankowe, które jest świetną bazą do wszelkich ciast owocowych.

Przepis na ciasto maślankowe znalazlam jakieś sto lat temu w necie. Wydaje mi się, że w Galerii Potraw, ale teraz, jak próbowałam go poszukać okazuje się, że mnóstwo osób na różnych forach cytuje ten przepis, nie mam więc pojęcia, kto jest jego autorem.


Składniki:

3 jajka
2 i 1/2 szklanki mąki pszennej
1 szklanka cukru
1 szklanka maślanki
1/2 szklanki oleju
1 mały proszek do pieczenia (15 g)
 1 łyżka ekstraktu waniliowego lub 2 łyżeczki cukru waniliowego
cukier puder do posypania
1/2 kg rabarbaru umytego i pokrojonego na ok. 3 cm odcinki

przepis na dużą (27-28 cm) tortownicę lub prostokątna blachę


Składniki mokre (jajka, maślankę, olej) mieszamy dokładnie razem, podobnie robimy ze składnikami suchymi, następnie dodajemy mokre do suchych i całość porządnie mieszamy. Składniki łączą się łatwo, można to zrobić zwykłą łyżką, bez użycia pomocy elektrycznych.
Tak przygotowane ciasto wylewamy do wysmarowanej tłuszczem i wysypanej bułką, albo wyłożonej papierem blachy. Na wierzchu układamy w równych odstępach rabarbar. Pieczemy około 50 minut w temperaturze 180°C.
Długość pieczenia zależy od tego, jakiej formy użyjemy. Jeśli ciasto wlejemy do większej formy, będzie niższe i upiecze się nam szybciej. Najlepiej sprawdzić je patyczkiem w miejscu bez rabarbaru.

Gotowe wyciągamy z piekarnika i posypujemy cukrem pudrem, najlepiej z dodatkiem odrobiny wanilii.
Lekko ciepłe jest pyszne, ale na drugi dzień też bardzo smaczne, bo nabiera dodatkowej wilgoci.

Uwagi:

- zamiast białego cukru dałam brązowy, dało to fajny smaczek i niestety średnio fotogeniczny kolorek;-)
- nie radziłabym zmniejszać ilości cukru, rabarbar jest mocno kwaśny,
- tego typu ciasta nie należy przechowywać w metalowej foremce - kwaśne owoce wchodzą w reakcję z blachą.

10 komentarze:

wiosenka27 pisze...

Pycha ciasto:)

asieja pisze...

uwielbiam ciasta z rabarbarem. takie puchate.

Ewa pisze...

Ładnie wygląda.Moja mama kiedyś robiła ciasto z rabarbarem z przepisu z gazety. Niestety gdzieś zaginął. a też było ciekawe. Kruchy spód, rabarbar,biszkopt( pieczone razem). Pozdrawiam

Paula pisze...

ostatnie zdjęcie jest magiczne :) takie ciepłe i sielankowe... piękne!

Daga pisze...

dziękuję:-)
Ewo, to faktycznie ciekawy przepis, szkoda że nie znam. Za mną chodzi ciasto z rabarbarem właśnie takie z dużą ilością rabarbaru, coś jak szarlotka.

gosiaa99 pisze...

Bardzo ładne i aptycznie wygladajace ciasto:)

Anka M. pisze...

Samkowite ciasto bardzo łatwe do zrobienia, polecam wszystkim, zrobiłem je bez miksera jak proponowała Daga. Super łatwe i szybkie w przygotowaniu :)))))))))Znika z talerza w tempie błyskawicy!

Daga pisze...

Dzięki Aniu, bardzo się cieszę, że smakowało:-)

Jul pisze...

Daga, to słynne ciasto maślankowe Tobatki, z forum CinCin:) Ale równie dobrze mogłaś je spotkac na GP, bo to ciasto jest wszechobecne:) pozdrawiam!

Anonimowy pisze...

Ciasto super !!! Jak żonka je popełniła w sobotnie popołudnie zniknęło w ciągu godzinki . Pychaaaa !!!

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes