środa, 16 czerwca 2010

ROGALIKI ZATAPIANE


Zwane też wodnymi. Myślałam, że będą podobne w smaku do rogalików drożdżowych lub krucho-drożdżowych, ale ku mojemu zaskoczeniu nie przypominają ani jednych ani drugich. Są bardzo delikatne, świetnie się pieką i bardzo ładnie rosną. Polecam.
Przepis z "Książki kucharskiej" Ewy Aszkiewicz.



Składniki:

1/2 kg mąki tortowej
25 dag masła
2 żółtka
2 łyżki drobnego cukru 
1/2 szklanki ciepłego mleka
6 dag drożdży
szczypta soli

Nadzienie:


w oryginale - gęste powidła
u mnie - masa budyniowa z czekoladą/ jabłkiem

Przepis na około 40 niewielkich rogalików



 Mleko, rozkruszone drożdże, cukier i 2 łyżki mąki mieszamy ze sobą i odstawiamy do wyrośnięcia. W międzyczasie przesiewamy mąkę z solą i roztapiamy tłuszcz. Gdy zaczyn podwoi swoją objętość łączymy go z mąką dodając żółtka, lekko ciepły roztopiony tłuszcz i zagniatamy całość porządnie, formując kulę. Kulę owijamy dokładnie w czystą ściereczkę, wkładamy do dużego garnka z bardzo zimną wodą i czekamy, aż wypłynie. Książka podaje, że zwykle jest to około 15 minut lub więcej, moje ciasto wypłynęło już po około dziesięciu.
Dzielimy kulę na 4 części, każdą rozwałkowujemy i dzielimy na zgrabne trójkąty, z których po nałożeniu nadzienia formujemy rogaliki. Ja dodatkowo każdy rogalik posmarowałam rozbełtanym białkiem, żeby się ładnie błyszczały.
Pieczemy około 25-30 minut w temperaturze 160°C.
Gotowe opruszyłam też cukrem pudrem. Ciasto, samo w sobie nie jest specjalnie słodkie. 
Jak już wspomniałam książka sugeruje na nadzienie gęste powidła, ja nie miałam akurat powideł, więc nadziałam rogaliki ugotowanym w 2/3 ilości mleka budyniem śmietankowym (z cukrem!) wkładając dodatkowo do środka albo kostkę ciemnej czekolady, albo pół łyżeczki pokrojonego w kosteczkę jabłka z odrobiną cynamonu.
Mojemu M bardziej smakowało nadzienie czekoladowo-śmietankowe, mnie: śmietankowo-jabłkowe :-)
Smacznego:-)

8 komentarze:

Ewa Smaczniutkie.pl pisze...

Ja robię często rogaliki drożdżowe, muszę więc spróbować Twoich skoro piszesz, że mają inny smak. Pozdrawiam :)

majka pisze...

Moja mama robila kiedys takie wlasnie wyplywajace ciasto (nazywalo sie "topielec"). Pamietam, ze bardzo nam smakowalo. Te rogaliki musza wiec byc pyszne :)

Paula pisze...

bardzo ciekawe i na pewno pyszne!

Daga pisze...

Dzięki dziewczyny:-)
Ewa, no rzeczywiście smak jest inny, oczywiście czuć, że to ciasto drożdżowe, ale jednak inne.

asieja pisze...

bardzo mnie zaciekawiłaś ich smakiem. tym bardziej, że są z drożdżami :-)

majana pisze...

Jakie sliczne te rogaliczki!:)

Kate37 pisze...

Zrobiłam-są przepyszne :) Masło powoduje,że są kruche i delikatne.

Daga pisze...

Bardzo się cieszę, że się udały :-)

Prześlij komentarz

Serdecznie zapraszam do komentowania. Spryciarzy, którzy wpisują się tu tylko po to, żeby umieścić link do swojej strony uprzejmie informuję, że ich posty są usuwane na bieżąco. Dziękuję za odwiedziny i pozdrawiam:-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes