sobota, 24 lipca 2010

Sernik krakowski


Czasami dopada mnie potrzeba zrobienia czegoś klasycznego. Sernik z kratką zaliczam do takich właśnie wypieków. Tradycyjny, aksamitny, pełen bakalii. Niektórym kojarzy się ze świętami, ale dlaczego nie zrobić go w środku lata?



Składniki masy:

80 dag tłustego sera do serników ( u mnie wiaderkowy)
1/2 kostki masła
6 jaj
1 szklanka miałkiego cukru (miłośnicy słodkiego mogą dać 1/2 szklanki więcej)
2 łyżki mąki ziemniaczanej
2-3 łyżki skórki pomarańczowej
3-4 łyżki rodzynek (ilość wedle upodobania)


Składniki ciasta:


2 szklanki mąki
1/2 szklanki cukru pudru
1/2 kostki masła
1 mały cukier wanilinowy lub łyżka ekstraktu waniliowego
1-2 łyżki śmietany
1 jajko
1 żółtko

Dodatkowo:
1 białko do posmarowania wierzchu


przepis na kwadratową blaszkę albo dużą tortownicę



Przygotowujemy kruche ciasto: siekamy zimne masło z mąka i cukrem, dodajemy żółtko, jajko  i śmietanę, szybko zagniatamy całość, owijamy w folię i wsadzamy na minimum godzinę do lodówki. Ze schłodzonego ciasta odkrawamy mniej więcej 3/4 rozwałkowujemy, wykładamy dno blachy, dziurkujemy kilka razy widelcem i zapiekamy w temperaturze 180°C przez około 20 minut.

W międzyczasie przygotowujemy masę serową. Ucieramy na puch masło z połową cukru. Dodajemy stopniowo żółtka, po łyżce ser, a następnie mąkę, wanilię i bakalie. Na końcu delikatnie dodajemy białka ubite na sztywno z drugą częścią cukru. Gotową masę serową wylewamy na zapieczony spód. Wierzch ozdabiamy kratką zrobioną z cienkich paseczków zrobionych z pozostałego ciasta. Przed wstawieniem do piekarnika kratkę smarujemy rozbełtanym białkiem.
Pieczemy w temperaturze180°C przez około 70-90 minut.

Uwagi:
- jeśli ser jest bardzo tłusty możemy zrezygnować z dodawania do masy masła,
- zamiast smarowania białkiem można gotowy sernik polukrować, to wersja dla wielbicieli lukru, ja do nich nie należę;-)
- można nie zapiekać spodu, ale wtedy ryzykujemy, że będzie on gliniasto-przemoknięty, a nie delikatny i kruchy.

21 komentarze:

majana pisze...

Śliczny i pyszny serniczek! :))

Anulka pisze...

Sernik jest dobry o kazdej porze. Twoj wyglada bardzo profesjonalnie. Pozdrawiam:)

gosiaa99 pisze...

Cudowanie wyglada, a kratka idealna:)

Ciastella pisze...

ślicznie wygląda;D zjadłabym kawałek.. zostało coś dla mnie? ;DD

Beata pisze...

Istne cudo!Zapraszam do mnie na nowy adres:
lubie.gotowac.com

Usagi pisze...

Przypomniały mi się czasy, gdy serniki jadałam tylko z piekarni. Taki ciężki, bakaliowy sernik z kratką należał do moich ulubionych. Choć on mi bardziej pasuje do zimy, konfitury z wiśni, ciepłego kocyka...

aga pisze...

wyglada pieknie! taki sernik cud-miod:) palce lizac, pychota!!!

Paula pisze...

z rodzynkami... mój ulubiony!

asieja pisze...

cudowna jest ta sernikowa klasyka

GP pisze...

Wspanialy sernik Dago. Prawie taki jak moj ulubiony ze...sklepu...:) ale czegos mi brakuje, jakiegos malego smaczku...moze skorki z cytryny? choc nie wiem czy by sie nie gryzla ze skorka pomaranczowa... Ale ten i tak jest najlepszy z wielu ktore wyprobowalam. Dziekuje za przepis i pozdrawiam serdecznie!

Daga pisze...

GP, dzięki za komentarz. Efekt końcowy w serniku zależy od smaku samego sera, a z tym jak wiadomo bywa różnie. Ja zwykle próbuję masę serową jeszcze na surowo i zdarza mi się wtedy regulować jej smak. Być może rzeczywiście w Twoim serniku przydałaby się jeszcze odrobina skórki czy może soku z cytryny, ale cieszę się, że i tak Ci smakował:-)

Faalka pisze...

Uwielbiam zwrot "wedle upodobań" :) Ma w sobie powiew smakowitości i wolności jednocześnie :)

Daga pisze...

:D

Faalka pisze...

Tradycja do kwadratu. A właściwie prostokąta, bo mój świąteczny sernik według tego przepisu upiekłam w największej prostokątnej formie, jaka się mieści do mojego piekarnika.

Sernik praco- i składnikochłonny. Ale domowe łasuchy zażyczyły sobie sernik, taki jak piekła Babcia. No i zrobiłam. Obowiązkowo z kratką na wierzchu. Wyszedł genialny, pomimo karygodnego odstępstwa od przepisu (białka ubiłam bez cukru, bo jakoś w życiu mi się nie udało ich ubić na sztywno po dodaniu cukru). Sernik wyszedł idealny - pyszny! I o dziwo - nie opadł. Jednym słowem - polecam :) Dla miłośników tradycji.

Anonimowy pisze...

W przepisie na spód serniczka nie ma proszku do pieczenia....nie ma go tam być?????

Daga pisze...

ma nie być
ciasto kruche nie potrzebuje proszku :-)

Anonimowy pisze...

witaj,
mogłabyś podać dokładne lub chociaż przybliżone wymiary tej kwadratowej blaszki?
i jeszcze jedno - jak dodam mimo wszystko łyżeczkę proszku do pieczenia to czy to będzie profanacja ciasta czy jeszcze zapobiegawczość?
pozdrawiam:)

Anonimowy pisze...

pytanie odnośnie masy: jaką wanilię dodajemy?
chodzi o cukier waniliowy?
pozdrawiam.

Daga pisze...

Anonimowy, po kolei:
-może być na przykład 20 na 20cm
-nie widzę takie potrzeby, czemu miałby służyć proszek?
- tak jak w napisałam w składnikach, dajemy cukier wanilinowy lub ekstrakt waniliowy
powodzenia:-)

klobuk pisze...

A śmietanka do ciasta to jaka? (12, 18, 30 itd)
Pozdrawiam

Anonimowy pisze...

Dago, czy mozna jakos podrasowac ser jesli ma sie tylko poltlusty?? Nie mam dostepu do tlustego sera...

Pozdrawiam!

iza

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes