niedziela, 4 lipca 2010

TARTA Z CUKINIĄ


Bardzo lubię cukinię, to wyjątkowo wdzięczne warzywo. Jadłam ją już pod wieloma postaciami, duszoną, smażoną, grillowaną, a nawet na słodko, ale jakoś dotychczas nie zrobiłam z nią tarty. To był duży błąd, bo również w tartach cukinia sprawdza się doskonale.



Składniki ciasta:

1 czubata szklanka mąki pszennej
1/2  kostki zimnego masła (100g)
1/2 łyżeczki soli
1 jajko
1 łyżka zimnej wody

Składniki farszu:

1 średniej wielkości cukinia
ok 100 g bryndzy (małe opakowanie)
4 łyżki kwaśnej śmietany lub gęstego jogurtu naturalnego
1 jajko

1 łyżka drobno pokrojonych pomidorów suszonych
1 łyżka pokruszonych orzechów włoskich
sól, pieprz




Masło siekamy drobno z mąką i solą, dodajemy jajko, wodę, szybko zagniatamy ciasto i wstawiamy do lodówki na ok. godzinę. Gotowym wylepiamy formę na tartę ( u  mnie akurat wyjątkowo tortownica) zostawiając niewielki rancik dokoła, spód nakłuwamy kilkakrotnie widelcem  i zapiekamy na złoto (przez około 30 minut) w temperaturze 180-190°C. Dla porządku dodam, że dół ciasta należałoby obciążyć suchą fasolą, ale przyznam się, że przy tego typu tartach  na ogół tego nie robię, pozostaję tylko przy nakłuwaniu ciasta i nie miałam jeszcze jakoś problemów z nadmiernym wyrastaniem ciasta.

Jeszcze gdy ciasto się chłodzi przystępujemy do przygotowania nadzienia. Ścieramy cukinię (razem ze skórką) na grubej tarce, lekko solimy i odstawiamy na około 1/2 godziny aby puściła sok. Bryndzę rozcieramy ze śmietaną i jajkiem, dodajemy pieprz. Można dodać ulubione zioła, ale byłabym z tym ostrożna - bryndza ma wyjątkowo charakterystyczny smaczek, który moim zdaniem nie wymaga doprawiania. Gdy spód jest porządnie podpieczony wyciągamy go z piekarnika. Odsączamy dokładnie startą cukinię i układamy ją na spodzie tarty. Następnie posypujemy suszonymi pomidorami i orzechami i zalewamy masą serową. Pieczemy przez około 40 minut w temperaturze 180°C. Gotową można ozdobić orzechami, suszonymi  pomidorami, pokrojonymi oliwkami itp. Smaczna zarówno na ciepło jak i na zimno:-)


Uwagi:

- można zostawić mniej więcej 1/4 cukinii i zamiast zetrzeć ją na tarce, pokroić na cieniutkie plasterki, którymi ozdobimy wierzch tarty przed zalaniem masą serową.













9 komentarze:

majana pisze...

Świetna tarta! CUkinia fajnie się sprawdza w takich daniach:)
Pozdrawiam.

kasiaaaa24 pisze...

Też uwielbiam tartę z cukinią. Jest pyszna :)

asieja pisze...

u mnie podobnie. cukinię jadłam w wielu wersjach, a w tarcie nie. ale tylko dlatego, że tarty wciąż są dla mnie jakoś odległe i wcale ich nie piekę. moze szkoda.

Paula pisze...

jaka fajna ta tarta! na pewno była pyszna :)

Mafilka pisze...

No i świetnie :) Mam obiad na jutro ;) Bardzo mi się podoba, bardzo :)

Arvén pisze...

Najbardziej mnie ciekawi połączenie orzechów z warzywami.
Ale i tak jak tarta, to musi być pyszna ;)

viridianka pisze...

rany ale połączenie! jestem po obiedzie a mi ślinka leci normalnie nienormalnie (;

Kinga pisze...

Z bryndzą musi być smacznie. Sama czasem robię tarty i używam z reguły serów kozich lub pleśniowych. Bryndza do wypróbowania. A orzechy w tarcie - obowiązkowo! Pozdrawiam.

Daga pisze...

Dziękuje:-)
Arven, orzechy bardzo ładnie się komponują, ja daję je czasami do sałatek.
Kingo - ja też używałam kozich, bryndza wpadła mi w ręce właściwie przypadkiem, ale na pewno będę do niej wracać.

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes