poniedziałek, 16 sierpnia 2010

Ciasteczka waniliowe - 2 rodzaje


Zrobiłam ciasteczka z dwóch przepisów, bo nie mogłam się zdecydować, który będzie lepszy. Marzyły mi się bowiem lekkie, beztłuszczowe ciasteczka, takie do pochrupania przy kawie czy herbacie. 
Obydwa przepisy spełniły tę rolę. Co więcej, ciasteczka, mimo bardzo podobnych składników, mają zupełnie inny smak. Pierwsze smakują bardzo domowe, idealnie pasuje do nich nazwa, drugie mają smak bardziej wyrafinowany, oryginalny. Jedne i drugie są bardzo smaczne;-)






CIASTKA I - Ciasteczka Babci

Przepis ( i nazwa) pochodzi ze starej książki Ciasta Ciastka Ciasteczka, Jana Czernikowskiego. Uwielbiałam ją przeglądać jeszcze jako dziecko, w domu było jej stare wydanie z 1968 roku. Wiedziona sentymentem kupiłam sobie nowe wydanie i chociaż to już nie to, przepisy często są nieprecyzyjne i trochę może nie na czasie lubię czasami do niej zaglądać i coś ciekawego wyszperać.



Składniki:

1 szklanka mąki
1 szklanka cukru (dałam 3/4 pudru)
3 jajka
1 cukier waniliowy (ja dałam prawdziwą wanilię, polecam!)

Całe jajka ucieramy z cukrem na puch, dodajemy stopniowo mąkę,  na końcu wanilię. Ciasto kładziemy łyżeczką na dobrze wysmarowaną masłem blachę ( u mnie wyłożoną papierem) w odstępach ok. 4 cm. Pieczemy przez około 10 minut, do zezłocenia, w temperaturze 160°C. Ciasteczka świetne są na ciepło, mają chrupiące brzegi i lekko wilgotny środek. Na zimno też bardzo smaczne. Można je przekładać powidłami, przypominają wtedy w smaku ciastka znane jako baletki.

Uwagi:

- z tego przepisu wyszły mi 4 wielkie blachy ciasteczek, następnym razem zrobię je z połowy składników.


CIASTKA II - Ciasteczka Waniliowe

Tym razem przepis z książki Ciasteczka z bardzo lubianej przeze mnie serii Le Cordon Bleu, wydawnictwa Konemann. Z tymi ciasteczkami wiąże się mała historia. Jako że jestem nieco roztrzepana nie zauważyłam bardzo precyzyjnego opisu na początku, dotyczącego czasu przygotowania, wczytałam się tylko w składniki i na podstawie tego uznałam, że zrobię te ciasteczka  trymiga, podobnie jak pierwsze. Ciasto rzeczywiście zrobiłam szybko. Wyłożyłam na blachę i dopiero wtedy doczytałam, że teraz należy je odstawić na uwaga, 4-5 godzin! Zerknęłam na zegarek, była 20.30, wyszło mi więc, że pierwszą partię mam szansę upiec w okolicach północy:-) 
Nie zmienia to faktu, że ciasteczka wyszły pyszne. Oprócz smaku wanilii dominuje w nich smak skórki  z cytryny co dodaje im wiele uroku, a do tego fantastycznie chrupią zarówno zaraz po upieczeniu jak i następnego dnia.
Poza tym Le Cordon Bleu to sama precyzja, więc wiem i mogę napisać,  że z przepisu wychodzi około 40 sztuk. Uważajcie tylko na czas!



Składniki:


65 g miałkiego cukru
1 jajko
1 żółtko
2-3 krople esencji lubi aromatu waniliowego ( u mnie łyżka ekstraktu)
1 łyżeczka skórki cytrynowej, drobno starta
65 g mąki pszennej
miałki cukier do posypania

Do miski wbijamy jajka, dodajemy wanilię, skórkę i cukier, a następnie miskę umieszczamy nad rondlem z gotującą się wodą i ubijamy mikserem przez około 5-10 minut, aż masa zesztywnieje na tyle, że opadając z ubijaka będzie tworzyć na powierzchni smugi. Uwaga, miska nie może dotykać powierzchni wody! Gdy uzyskamy pożądaną konsystencję miskę zdejmujemy znad pary i ubijamy jeszcze przez około 5 minut, do ostudzenia.
Do tak przygotowanej masy dodajemy przesianą mąkę, mieszamy całość dokładnie, a następnie wyciskamy  ciasteczka na wyłożoną papierem blachę. Możemy to zrobić szprycą dekorującą, foliowym woreczkiem z odciętym końcem, albo po prostu łyżeczką, jeśli nie zależy nam na szczególnie idealnych kształtach.
Pomiędzy placuszkami trzeba pozostawić duże odstępy. Następnie posypujemy je miałkim cukrem ( u mnie trzcinowym) i pozostawiamy na 4-5 godzin. Pieczemy przez 20 minut w temperaturze 150°C . Mają stać się złotobrązowe i sprężyste. Są pyszne:-)

13 komentarze:

viridianka pisze...

mi się chyba bardziej podobują te pierwsze (:

myniolinka pisze...

to miałabym dylemat... musiałabym próbować, i próbować... :-))

Ewa Smaczniutkie.pl pisze...

Poproszę trochę jednych i trochę drugich :)

Arvén pisze...

O Boże, też mam tą książkę Ciasta, Ciastka i Ciasteczka. W takim rozpadającym się wydaniu. Uwielbiam ją i jest moją cukierniczą Biblią ;)

Nie dziwne, skoro można tam znaleźć takie cudne ciastka, prawda?

Daga pisze...

Viridianko, Myniolinko, jak powiedziałam, jedne i drugie są fajne, trzeba zrobić z dwóch przepisów:-)

Ewo, proszę bardzo ;-)

Arven, jak mi miło, że ktoś jeszcze darzy sentymentem tę książkę. Mama obiecała mi dać to stare wydanie, więc też będę miała rozpadające się, na co się już cieszę:-)

Karmel-itka. pisze...

wyglądają jak biszkopty. taką podobną mają fakturę ;p
pysznie!

dorota20w pisze...

Smakowicie wyglądają !

Anonimowy pisze...

właśnie upiekłam te pierwsze, pyszności;) poeksperymentowałam trochę, do jednych dodałam cynamonu, drugie posypałam migdałami, a ostatnią blaszkę zrobiłam z dodatkiem czekolady;) gorąco polecam

Anonimowy pisze...

zrobiłam wg przepisu pierwszego, takie zwykłe cienkie biszkopciki, nie ma czym się zachwycać, przełożyłam powidłem bo w smaku są nijakie

Martyna pisze...

Głupie pytanie ;)
ale co dokładnie znaczy: 'ciasto kładziemy łyżeczką' ? jaka jest konsystencja tego ciasta, tą łyżeczką mam kłaść tyle ciasta jakiej wielkości chcę żeby były ciastka?
i czy na koniec mogę je ozdobić czekoladą tak jak te: http://zpiekarnika.blogspot.com/2011/01/ciasteczka-owsiane.html ?

Daga pisze...

Martyno, po prostu nabierasz ciasto na łyżeczkę, przenosisz łyżeczkę nad blachę i tam pozbywasz się jej zawartości:-) Jedno ciastko to zawartość jednej łyżeczki. Ciasto jest dosyć lejące, więc cała operacja przebiega bardzo łatwo.
Oczywiście możesz ozdobić je czekoladą, nie ma z tym żadnego problemu, ale poczekaj, aż ciasteczka ostygną.

Agathe pisze...

piszesz tak że niemal poczułam smak tych słodkich cudeniek ,na pewno je zrobię:)pozdrawiam Aga

AfroHipis pisze...

pierwsze ciasteczka są przepyszne ♥
uwielbiam , trochę za dużo cukry ,ale jak kto woli ;)
polecaaam !

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes