wtorek, 7 września 2010

Soduszki


Im zimniej i bardziej deszczowo, tym większa we mnie chęć na zjedzenie czegoś sycącego. 
Czegoś karorycznego, jak mawiał kiedyś syn znajomego. Też tak macie?
Właśnie to niespodziewane ochłodzenie na koniec lata przypomniało mi o jednych z moich ulubionych racuszków. Soduszki są niezwykle puchate i smaczne, bardzo szybko się je robi, a do ich wykonania potrzeba ledwo kilku składników. Zwykle od pomysłu ich zrobienia do momentu w którym można się nimi zajadać nie upływa więcej niż 10 minut.
Nazwa pochodzi od sody, która jest ważnym składnikiem receptury i od razu uprzedzam, że nie można jej zamienić na proszek do pieczenia.



Składniki:

1 szklanka kwaśnej śmietany (18-22%)
1 łyżeczka sody oczyszczonej
ok 2 szklanki mąki pszennej (ile zabierze)
olej do smażenia
cukier puder z wanilią do posypania

porcja na 3 umiarkowanie głodne osoby



Do śmietany dodajemy łyżeczkę sody i dokładnie mieszamy, następnie wsypujemy stopniowo mąkę i zagniatamy ciasto gęste na tyle, żeby dało się łatwo uformować w kulę. Powinno być miękkie, odrobinę lepkie, ale podsypane mąką powinno też dać się delikatnie rozwałkować. Trudno precyzyjnie przewidzieć, ile dodać mąki. Zależy to w dużej mierze od śmietany, dlatego w przepisie użyłam określenia "ile zabierze". Mogą to być dwie szklanki, a może być trochę mniej lub więcej.

Gotowe ciasto rozwałkowujemy delikatnie na grubość około 0.5 cm podsypując mąkę pod ciastem i delikatnie osypując nią wałek.
Kroimy wedle upodobania. Ja najbardziej lubię kroić w  paski, bo fajnie się takie długie racuchy zajada. Równie dobrze jednak można je podzielić na trójkąty, kwadraty, albo wycinać foremkami dowolne kształty.

Na patelnię wlewamy olej (ok 1 cm) rozgrzewamy porządnie, przestawiamy palnik na średni poziom i kładziemy soduszki. Smażymy do zezłocenia, przewracając tylko raz. Usmażone przekładamy na talerz wyłożony serwetkami lub ręczniczkami papierowymi, aby pozbyć się nadmiaru tłuszczu. Jeszcze ciepłe oprószamy cukrem pudrem z wanilią lub z cukrem wanilinowym.
Można też podawać z konfiturami lub świeżymi owocami. 
Najlepsze na ciepło, chociaż na zimno też są bardzo smaczne. Dzięki temu, że ciasto jest dosyć zwarte soduszki, w odróżnieniu od innych racuchów, chłoną bardzo niewiele tłuszczu.

Uwagi:

- tak, nie pomyliłam się, w przepisie nie ma jajek:-)
 - śmietanę można zastąpić gęstym dosyć tłustym jogurtem, np. greckim;
 - znam też wersję ze zsiadłym mlekiem, ale moim zdaniem takie soduszki chłoną więcej tłuszczu.

17 komentarze:

margot pisze...

bardzo mi się podobają , wyglądają ślicznie

cukrowa wróżka pisze...

i nazwa ciekawa i kształt.. :)

Zaytoon pisze...

Cudne! Idealne na śniadanie - bo na jego przygotowanie przeznaczam sobie w tygodniu do 10 minut właśnie. ;))

Pozdrawiam! :)

Anonimowy pisze...

swietny pomysl! kupuje i zapisuje sie na nastepne...
pozdrawiam basia

majana pisze...

O,jakie są piękne! nigdy nie jadłam takich. Wspaniałe!:)

Karmel-itka. pisze...

rewelacja. !
urzekły mnie te soduszki. do zrobienia! koniecznie ;]

asieja pisze...

bardzo mi się podoba ta soduszkowa prostota. zapisałam więc przepis i mam nadzieję, że niebawem je przygotuję.

Ewa Smaczniutkie.pl pisze...

Soduszki widzę na oczy pierwszy raz, ale od razu przypadły mi do gustu. Przepis zapisuję. Spróbuję wycinać foremkami ze względu na moje dzieci. Na pewno im się spodobają :)

majka pisze...

No to ja poprosze wszystkie trzy :)) Ale bym teraz co takiego zjadla...mniam :)

spencer pisze...

Nigdy takich smakołyków nie widziałem.. Ale to już tylko kwestia czasu, gdyż niebawem wyczaruję je i w swojej kuchni.. Wyglądają przepysznie..

dorota20w pisze...

urocze !

Paula pisze...

świetne! do zrobienia :)

Jedynka pisze...

soda mi się skończyła, próbuję z proszkiem

Jedynka pisze...

to nie był dobry pomysł, muszę zrobić z sodą:)

Joanna pisze...

Jakie fajne i apetyczne. Mniam mniam mniam

aga pisze...

ale fajny pomysl, wygladaja super:)

Anonimowy pisze...

Bardzo dobre, w smaku przypominają mi donaty. Zrobiłam je na jogurcie greckim pycha!

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes