poniedziałek, 25 października 2010

Ciasto dyniowe


W sezonie na dynię nie sposób nie zrobić ciasta dyniowego. Przepisów są tysiące. Wiele wypróbowałam i  mam plany, żeby przedstawić kilka z nich na blogu. Dodatkowo motywuje mnie do tego pełna szuflada zamrażarki. Oczywiście pełna dyni. Uznaliśmy, że mrożenie to jedyna metoda, żeby jakoś sensownie zagospodarować po rozkrojeniu pewnego dyniowego giganta, którego udało nam się kupić:-)

Ciasto jest bardzo łatwe do zrobienia, przyjemnie wilgotne, długo zachowuje świeżość. Polecam.
Przepis Nutinki z forum cincin.

Zapomniałabym! Przepis bierze udział w Festiwalu Dyni



Składniki ciasta:


1 szklanka mąki pszennej
1/2 szklanki cukru
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
1 łyżeczka cynamonu

szczypta soli
2 jaja
1/2 szklanki rozgotowanej i zmiksowanej dyni
1/2 szklanki oleju
pestki dyni lub cukier puder do posypania


przepis na tortownicę ok. 22 cm lub kwadratową blaszkę



Mieszamy dokładnie mąkę, cukier, cynamon, sól, proszek do pieczenia i sodę. Jajka miksujemy z olejem, dodajemy przestudzoną dynię, a następnie dodajemy składniki sypkie. Mieszamy, wylewamy do foremki wyłożonej papierem do pieczenia i wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180°C na około 40 minut. Sprawdzamy patyczkiem, czy upieczone.
Ciasto można przed wstawieniem do piekarnika posypać pestkami dyni lub po upieczeniu posypać cukrem pudrem. Ja swoje oblałam czekoladą i posypałam prażonymi płatkami migdałowymi. To był dobry wybór.


Uwagi:

- cynamonu, jak to ja, dałam oczywiście więcej ;-)
- dodałam również czubatą łyżeczkę przyprawy do pierników, bo lubię dynię w towarzystwie takich aromatów.

68 komentarze:

majka pisze...

Az trudno uwierzyc, ze ja jeszcze dyniowego ciasta nie jadlam :) Twoje wyglada idealnie, kuszaco i pysznie.

Pozdrawiam cieplo :)

aga pisze...

mmm... bardzo podobaja mi sie te smaki, dynia, przyprawa do piernika, brzmi i wyglada niesamowicie pysznie:)

Amber pisze...

Piękne ciasto! Dyniowe wypieki są pyszne.
I te migdały.Mniammmmm

Paula pisze...

z tą polewą wygląda przepysznie!

Arvén pisze...

Ja też nie jadłam jeszcze dyniowego ciasta...może najwyższa pora spróbować :D

Zaytoon pisze...

Ten chrupiący, słodki wierzch zdecydowanie do mnie przemawia!

Anucha pisze...

Muszę nadrobić dyniowe zaległości. Zewsząd kuszą dyniowymi pysznościami:)
Ciasto wygląda bardzo apetycznie, aż chciałoby się polizać monitor:) Ciężko oprzeć się pokusie.
Pozdrawiam:)

Kasia w kuchni♥♥♥ pisze...

wygląda tak pysznie jakby chciało powiedzieć-Zjedz mnie! ;D

Moda pisze...

Wygląda przepysznie mniam :D

Magda pisze...

wygląda wybornie! to ciasto już bardzo długo czeka na długiej liście, ale jeszcze w tym roku nie dorwałam dyni

Ewa Smaczniutkie.pl pisze...

Jedyne warzywo z którym piekłam ciasto to marchewka, z dynią jeszcze nie miałam okazji spróbować. To drugie zdjęcie fantastyczne !

Anonimowy pisze...

JEzu to wygląda tak apetycznie ,że zaraz zjem monitor!!!
Boskie ciacho!!!
;*

Anonimowy pisze...

Nie umiem piec ciast, ale to nie znaczy że tego nie robię ;-) To ciasto jako jedno z naprawde niewielu wyszło wspaniałe, i nie opadło po upieczeniu :-)

Daga pisze...

Bardzo się cieszę, że ciasto się udało. Trzymam kciuki za dalsze sukcesy piekarnicze:-)

Paulina pisze...

Cześć, wczoraj upiekłam ciasto wg Twojego przepisu, wyszło doskonale. Dzięki za takie wspaniałe pomysły.
Moja relacja z eksperymentowania z przepisem znajduje się tu:
http://goodmoodstudio.blogspot.com/
Serdecznie pozdrawiam.

Daga pisze...

Bardzo się cieszę, że ciasto się udało:-)

tola pisze...

ja ostatnio robiłam ciasto dyniowe z czekoladą, też wyszło pycha. pozdrawiam :)

majkabally pisze...

powiedz, kroisz na mniejsze kawałki, do worka i do zamrażalnika? i ok? ;>

Daga pisze...

Tak, kroję dynię na niewielkie kawałki i wkładam do zamrażarki porcjowane po kilka kawałków w woreczku.

Anonimowy pisze...

Daga, to ciasto jest rewelacyjne! W piątek zrobiłam, bo przyszli sąsiedzi na winko i bardzo im smakowało. Dzisiaj idziemy do nich na kolację, więc ciasto już siedzi w piekarniku - zaniosę im w prezencie.
Tak się cieszę, że znalazłam Twój przepis, bo to ciasto smakuje dokładnie tak samo pysznie jak to, które robiłam będąc pierwszy raz w Stanach. U nich jest o tyle łatwiej, że mają puree dyniowe w puszkach. Jeszcze mam zapas dyni w zamrażalniku, ale już się zastanawiam czy można ją bez problemu kupić w zimie?
Aha, na ten Twój piernik, który dzisiaj znalazłam też się skuszę.

anyutascocina pisze...

Pzepisy super!!! Dzieki! Moj wynik- http://anyutascocina.wordpress.com/2011/04/28/calabacitas-%D1%82%D1%8B%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B8/

Anonimowy pisze...

mmmmmmmmmmmmmm.........pychota właśnie zajadam ja swoje purre wkładam do słoików i paseryzuje oczywiście poporcjowane dzięki za przepis;)

Anonimowy pisze...

Sprawdziłam. Wyszło pięknie, dodałam 1 jajko, bo mi przeszkadzało w lodówce :))). Zostało zjedzone w 15 min.
Edit

Anonimowy pisze...

ja sprubuje zrolbic nie wiem jak moi znajomi to przezyja ale zawsze moge liczyc na kolezanke bo mowi ze facetem jestem i mi nie ufa w sprawach gotowania

Anonimowy pisze...

Fantastyczne. Dzięki Twojemu przepisowi robiłam już je nie jeden raz i nie jeden raz dało popis wśród znajomych. Polecam wszyskim jako miłośniczka dyni od dziecka a teraz i ciasta dyniowego:)

Anonimowy pisze...

Pyszne! Pozdrowienia z Lublina

Anonimowy pisze...

PYCHOTKA!!! tylko za dużo polewy mi wyszło... :)

Dorotaniemamocnych pisze...

No prosze, a ja nie wiedzialam co zrobic z tymi wnętrznościami z Halloween'owego pampkin:)

Dorotaniemamocnych pisze...

Dzieło Dominika

Anonimowy pisze...

Ciasto przepyszne, obawiam się czy wytrwa do Halloween;-) Umieszczam w ulubionych

Anonimowy pisze...

Czy dynia musi być koniecznie rozgotowana?
Czy jak ją rozkroję i wygrzebię środek, nieco odsączę (nie chcę, aby ciasto wyszło suche) i dodam, to wyjdzie inaczej/nie tak jak powinno?

Jutro zamierzam zrobić to ciasto wg, twojego przepisu, więc chciałam się spytać. Przygotowuję je na Halloween'ową noc. ^^

Anonimowy pisze...

Zapomniałam dodać - nie potrzebna jest przyprawa do pierników, prawda?
Bo w niektórych przepisach widziałam ją także w zestawieniu z cynamonem oraz proszkiem do pieczenia. To wtedy jest inny smak?
Sorry, że tak się pytam, ale to będzie mój ciastowy debiut - pierwszy raz będę piekła dyniowe ciasto, w ogóle ciasto! ^^

Daga pisze...

Dynia do tego przepisu musi być rozgotowana. Alternatywnie możesz ją upiec w piekarniku - wkładasz gotowe kawałki dyni razem ze skórką (ale bez pestek) i pieczesz, dopóki nie będzie całkiem miękka (sprawdzasz widelcem). Miękką wyjmujesz z piekarnika, studzisz i zeskrobujesz zwykłą łyżką czy łopatką. Taki miąższ doskonale się nadaje.
Przyprawy do piernika można oczywiście dodać, ale wtedy ciasto w smaku będzie po prostu przypominało piernik.
Życzę powodzenia i trzymam kciuki! :-)

Anonimowy pisze...

Ohh! Ślicznie dziękuję! Dokładnie to chciałam wiedzieć. :) Będę postępować zgodnie z przepisem. Mam nadzieję, że jutro upoluję jakąś smaczną dynię, którą później rozgotuję.
Jeszcze raz dziękuję.

Anonimowy pisze...

Czy zmiksować = zblenderować?

Anonimowy pisze...

Świetny przepis, duże dzięki :) zawsze mi wychodzi i zawsze bosko pachnie, jak piernik, choć przyprawy do pierników wyjątkowo nie dodaję w tym przypadku wcale :) bez polewy też przednie :)

Daga pisze...

Anonimowy z 12.29, zmiksować to znaczy użyć jakiegokolowiek narzędzia, które zamieni dynię w gładką papkę. Ja używam takiej końcówki przeznaczonej do owoców, którą dołączam do zwykłego ręcznego miksera:-)

Anonimowy pisze...

Ten przepis jest CUDOWNY! :)
Dzisiaj rano - podejście drugie, ponieważ pierwsze okazało się klapą, ale smaczną - ciasto wyszło strasznie cienkie (ok. 1cm grubości) i pojawił się zakalec (moja wina - niepotrzebnie otwierałam piekarnik, nauczka na przyszłość)... Niby smaczne, ale to nie to.
Podejście drugie - skoro ciasto jest na przyjęcie - musiało być większe, tak więc składniki x2, nieco więcej dyni i piekłam godzinę - ani razu nie otwierając piekarnika...
Efekt - http://img513.imageshack.us/img513/5826/zdjcie0047w.jpg
Degustacja pierwszego - sukces, smakowało osobom niewtajemniczonym w drobne usterki oraz tym co wiedzieli...
Koniec końców - wyszło przepyszne... Dziękuję. ^^

Anonimowy pisze...

Uuu. Zapomniałam.
Do drugiego dodałam garść orzechów laskowych (rozbitych młotkiem przez ścierkę). Przed chwilą spróbowałam- cudne! ^^

Daga pisze...

Bardzo się cieszę, ciasto wygląda pięknie :-)

Aga pisze...

Pierwsze ciasto dyniowe w moim domu, dodałam przyprawę do piernika. Rodzinka stwierdziła, że nic nie czuć dynią, smakuje jak piernik. Oczywiście nie przeszkodziło im to w zjedzeniu ciasta w 5 minut!! Następnym razem spróbuje bez tej przyprawy. Dziękuję za pyszny przepis :)

palatum pisze...

Proste w wykonaniu i przyjemne w smaku. Dałam nieco mniej cynamonu, za to dopełniłam imbirem i kardamonem :-) Polałam czekoladą ze zmielonymi orzechami. PYSZNE :-)

gaga pisze...

Upieklam wczoraj - swoim zwyczajem "nieco" przerobione (czyt. dostosowane dla jedzacych inaczej): maka orkisz 1400, fruktoza, zamiennik jaja i wiecej dyni. Wyszlo duzo nizsze niz Twoje (wiem, wiem - jaja), wilgotne (no co, niektorzy lubia kluchy) i baaardzo pyszne =] Oczywiscie, ze dodalam przyprawe do piernikow. Zostalo pozarte blyskawicznie. Dzieki Daga za prosty i skuteczny przepis :)

Anonimowy pisze...

Przepyszne! Moje ulubione. Piekę już piąty raz. Cała rodzina się nim zajada, wszyscy biorą przepis.

avi pisze...

No cóż, piekłam dziś z wielką nadzieją po przeczytaniu wszystkich postów, ale nestety - wyszedł gigant zakalec. Wszystko robiłam dokładnie jak powyżej, ilości też dokładne i nie udało się. Nie wiem dlaczego...

Daga pisze...

Nie mam pojęcia co się mogło stać, bo to ciasto naprawdę udaje się całkiem dobrze.

Anonimowy pisze...

Ciasto naprawdę pyszne! to mój pierwszy raz z dynią. Przypomina marchewkowe, ale jeszcze bardziej wilgotne. Od razu radzę zrobić z podwójnej porcji :) no i ten słoneczny kolor - coś pięknego! pozdrawiam, Magda

Daga pisze...

bardzo się cieszę:-)

Anonimowy pisze...

Wspaniały przepis ! Piekłam dwa razy,wyszedł pyszny i śliczny jak na Twoim zdjęciu.Dziekuję i pozdrawiam Małgosia

Avi składniki mokre z suchymi trzeba krótko przemieszać, jak podczas robienia mufinek i na pewno nie wyjdzie Ci zakalec.Pozdrawiam

Anonimowy pisze...

Jak się robi taką polewę?

Daga pisze...

W najprostszej wersji rozpuszcza się na parze tabliczkę czekolady i gotowe. O rozpuszczaniu na parze więcej możesz poczytać tu: http://zpiekarnika.blogspot.com/p/dla-poczatkujacych.html

Anonimowy pisze...

Własnie upieklam pierwszy raz ciasto z dynia wedlog tego przepisu.Podwoilam skladniki ,narazie stoi jeszcze gorace więc nie wiem jak smakuje ale wyglada ze chyba jest nie zle,czekolade roztopiłam stoi i czeka na polanie....i uprażyłam migdaly na patelce do posypania.
Tak sie zastanawiam jak by dodac nastepnym razem z lyzke miodu....????

Daga pisze...

Możesz spróbować. Miód się przecież bardzo dobrze komponuje z przyprawami korzennymi.

Anonimowy pisze...

Właśnie się zastanawiam nad upieczeniem tego ciasta .. nie mam co prawda kwadratowej blachy, tylko taką standardową, prostokątną. Czy wystarczy jak zrobię podwójną porcję? Czy może lepiej potrójną, żeby było puszyste i wysokie?
I jeszcze co do dyni... nigdy jeszcze nic z niej nie robiłam, oprócz lampionów i zastanawiam się, czy miąższ, to te włoski, w które są poplątane pestki, czy te twarde na około? ehh... pewnie głupie pytanie, ale nie mam go komu zadać :/

Daga pisze...

na dużą blachę zrób z podwójnej porcji. Potrójna może się nie zmieścić.
Pestki razem z tymi poplątanymi włoskami wyjmujesz! Miąższem jest wszystko pozostałe, oprócz skórki oczywiście. Skórka ma zazwyczaj jakieś 1-2 mm grubości.

Anonimowy pisze...

upieklam poczworna porcje:) na prostokatna blache... wyroslo pieknie... smakuje tez pysznie...pierwszy raz w zyciu w ogole jadlam ciasto dyniowe:) Dzieki za przepis:)

Anonimowy pisze...

Upiekłam! Z podwójnej porcji na prostokątną blachę i rzeczywiście mogłoby być wyższe, dlatego... jutro piekę jeszcze raz z potrójnej porcji :D Jest GENIALNE!!! Nie wiedziałam, że dynia może tak smakować! Oczywiście zrobiłam z polewą czekoladową i uprażonymi migdałami - połączenie jest cudowne! Wszyscy się zachwycają,a ciasta zostały ostatnie kawałeczki (a wyciągnęłam je z piekarnika 2 godz. temu) ;) Gorąco polecam ten przepis!

Anonimowy pisze...

Witam
Podpowiedzcie prosze co mozna dodac zamiast sody ?

Anonimowy pisze...

pyszne bardzo dobre ciasto

entomka pisze...

Uwielbiam je :)
A twój przepis stał się naszym rodzinnym ....
Teraz też pachnie już z piekarnika :)
Dziękuję

Daga pisze...

Bardzo mi miło. Smacznego:-)

Anonimowy pisze...

Zamiast dyni można użyć marchewki :) Do ciasta marchewkowego można dodać skórkę kandyzowana z pomarańczy, rodzynki, orzechy, morelki pokrojone, odrobinę imbiru suszonego, krople esencji waniliowej, pokrojone w kostkę jabłko. Za każdym razem dodaje coś nowego i ciasto udaje się wyśmienicie :)

Daga pisze...

tylko wtedy będzie to ciasto marchewkowe o zupełnie innym smaku ;-) Przepis na marchewkowe jest też na blogu :-)

Anonimowy pisze...

Witam serdecznie,

Też przymierzam się do zrobienia użytku z wnętrzności naszego dyniowego lampionu.Nigdy nie jadłam ciasta dyniowego. Czy z ciastem będą komponowały się np. skórka kandyzowana, suszone morele, rodzynki?... Nie używałam też w kuchni sody oczyszczonej - jakie ma ona tutaj zastosowanie? Można ją usunąć lub czymś zamienić?

Daga pisze...

Po pierwsze, wnętrzności z lampionu niekoniecznie nadadzą się do ciasta. Znakomita większość dyni to pestki posklejane włóknami. Do ciasta zaś potrzebujemy twardego ładnego miąższu, który trzeba upiec albo ugotować. Skórka kandyzowana i inne bakalie świetnie się z dynią będą komponowały, nie można tylko przesadzić, żeby ciasto nie wyszło zbyt słodkie. Soda jest normalnym dodatkiem do cięższych ciast, występuje w piernikach, cieście marchewkowym, dyniowym, miodownikach i wielu innych. Nie da się jej zastąpić, bo bez sody ciasto nie urośnie.

Kathja pisze...

Przepis jest rewelacyjny, już trzeci rok z niego korzystam i nie zamierzam tego zmienic bo ciasto jest przepyszne:):)

Anonimowy pisze...

Pierwszy raz piekłam ciasto dyniowe - wyszło super.Miąższ wyskrobałam łyżką z dyni, zanim powycinałam lampion. Miąższ dyni był cienki i szybko upiekł się w piekarniku. Oprócz podanych wyżej składników dodałam łyżkę miodu, przyprawę do grzańca Kamis i olejek pomarańczowy.
Bardzo dziękuję za ten przepis :).

Anonimowy pisze...

Jak rozgotować dynię. W jakiej ilości wody ile gotować? Proszę o odpowiedź. Jeszcze nigdy nie gotowałam dyni :)

Prześlij komentarz

Serdecznie zapraszam do komentowania. Spryciarzy, którzy wpisują się tu tylko po to, żeby umieścić link do swojej strony uprzejmie informuję, że ich posty są usuwane na bieżąco. Dziękuję za odwiedziny i pozdrawiam:-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes