niedziela, 19 grudnia 2010

Makowiec z kruszonką


Coś idealnego dla wielbicieli kruszonki i makowców bez ciasta. Co prawda usłyszałam już od  pewnej wielbicielki kruszonki, że po co w tej kruszonce mak, nie mniej jednak mam nadzieję, że nie wszyscy podzielają ten pogląd;-) Ten makowiec w moim osobistym rankingu makowców zajmuje bardzo wysokie miejsce. Idealnie wilgotny, miękki, z przyjemnie chrupiącą górą. Połączenie doskonałe. Bardzo polecam. 
Przepis na makowiec dostałam naście lat temu od znajomej. Pomysł, aby dołożyć do niego kruszonkę wzięłam z niczego, czyli z głowy ;-)



Składniki:

20 dag maku
6 jaj
6 łyżek kaszy manny
10 dag masła
25 dag cukru
dwie łyżki miodu
ok. 40 dag jabłek (na ogół są to 3 jabłka)
2 łyżeczki proszku do pieczenia
dowolne bakalie


Kruszonka:  

1/2 szklanki mąki pszennej
1/3 kostki miękkiego masła
1/3 szklanki drobnego cukru
1 łyżeczka cukru z prawdziwą wanilią

przepis na dużą tortownicę  lub na foremkę kwadratową  ok. 24x24 cm


Mak płuczemy i gotujemy przez około kwadrans, następnie odcedzamy, studzimy i przekręcamy przez maszynkę dwukrotnie. Jabłka obieramy i ścieramy na grubej tarce. Mannę mieszamy z proszkiem do pieczenia. Masło ucieramy z cukrem na puch, dodajemy pojedynczo żółtka, a następnie na przemian mak, kaszę mannę, jabłka, miód i bakalie. Na końcu dodajemy pianę ubitą z białek i całość delikatnie mieszamy.
Wylewamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia, posypujemy kruszonką.
Kruszonkę robimy ugniatając palcami wszystkie jej składniki do momentu, aż zaczną zbijać się w grudki.
Ciasto wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180°C i pieczemy przez około 45-50 minut. Najlepiej sprawdzić patyczkiem.
Wykładamy z foremki najlepiej dopiero po kilku godzinach. Bardzo świeże ciasto jest bowiem niezwykle delikatne. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby już po około godzinie, gdy ciasto ostygnie, ukroić sobie smakowity kawałek prosto z foremki. Świeża kruszonka chrupie fantastycznie! Smacznego :-)



24 komentarze:

Majana pisze...

Pyszny ten Twój makowiec :) Pozdrowienia:)

Ewa Smaczniutkie.pl pisze...

Witam po długiej przerwie. Makowiec to moje jedno z bardziej ulubionych ciast świątecznych :)

Jolanta Szyndlarewicz pisze...

piękny ten makowiec i jak dla mnie nowość - bo bz ciasta:) pozdrawiam

asieja pisze...

pierwsze zdanie sprawia, że już mam ochotę na ten makowiec. bo te bez ciasta są najpyszniejsze, a kruszonka.. cudo cudo!

majka pisze...

Wyglada niezwykle smakowicie. Ta kruszonka i jabluszka w srodku...to musi byc pyszne!

P.S. Ja jestem zwolenniczka makowca bez spodu. Taka gruba warstwa maku to cos zdecydowanie dla mnie :))

Kasia w kuchni♥♥♥ pisze...

cudowny ten makowiec!

Zaytoon pisze...

Hmm... Lubię makowce. Ale i tak nic nie pobije kruszonki! ;))

Anucha pisze...

Takiego jeszcze nie jadłam. Wygląda pysznie:)
WEsołych i przede wszystkim zdrowych świąt:)

Daga pisze...

dziękuję i wzajemnie :-)

Mary pisze...

Piękne wygląda! Wesołych świąt! :)

Tamara pisze...

Zrobilam i jest po porostu przepyszny! Niebo w gebie :-) Nie ostatni raz goscil na moim stole :-)
Wesolych Swiat!

Daga pisze...

Bardzo się cieszę i dziękuję za życzenia.

Wiewióra pisze...

Znam ciasto bardzo podobne do Twojego i baaardzo pyszne, o pięknie aczkolwiek zagadkowo brzmiącej nazwie SZOGUN :) pozdrawiam.
PS. skończyłam ROCK MANNA zdecydowanie czując niedosyt :)

Daga pisze...

O takim cieście jeszcze nie słyszałam :D A Rock Manna jeszcze czytam :-)

Anonimowy pisze...

bardzo dobre
już dwa razy w naszej rodzince było upieczone, ale bez kruszonki bo akurat nie przepadamy
łatwe i przesmaczne :)
kesja/ewa

Daga pisze...

Bardzo się cieszę :-)

Anonimowy pisze...

WŁAŚNIE ZROBIŁAM TEN MAKOWIEC - PACHNIE W CAŁYM DOMU - ŁATWY, SZYBKI TO JEST TO CZEGO SZUKAŁAM - DZIĘKUJĘ:)

Anonimowy pisze...

Dzieki za przepis! Ciasto wyszlo i smakowalo wspaniale (zrobilam na swieta- rodzina zachwycona:)
Proste w wykonaniu i pyszne- tak powinno byc:)
Pozdrawiam i zycze szczesliwego Nowego Roku!

Daga pisze...

bardzo się cieszę :-) Pozdrawiam!

Meg pisze...

Witaj Dago :) jestem wielką fanka twojego bloga, uwielbiam go :) twoje przepisy są genialne i zawsze wszystko wychodzi, za co bardzo dziekuję :) Mam pytanie odnośnie makowca z kruszonką - mam zamiar upiec go na wigilię, poradź proszę, kiedy najwcześniej można go upiec, aby oszczędzić troszkę czasu przed sama wWigilia, ale aby nadal był dobry i świeży ? Dziękuje pieknie za wskazówki, serdecznie życzę wesołych i spokojnych świąt :)

Daga pisze...

Meg, dziękuję za miłe słowa :-) Myślę, że możesz go upiec w sobotę. Jest wilgotny i długo trzyma świeżość. Jedyne co mu grozi to zmięknięcie kruszonki. Niestety, chrupiąca jest tylko pierwszego dnia, potem nabiera wilgoci od maku. Nie odbiera to jej smaku rzecz jasna. Pozdrawiam serdecznie i również życzę wesołych świąt.

Meg pisze...

Dziękuję za odpowiedź :)to dobra wiadomość, że można w sobotę :) brak kruchości kruszonki w żaden sposób mi nie przeszkadza, albowiem uwielbiam ją w każdej postaci, a najbardziej chyba na surowo ;)poproszę jeszcze o podpowiedź w kwestii sernika makowo-marcepanowego, bo zakochałam się w nim od pierwszego wejrzenia :) kiedy go najlepiej upiec ?

Daga pisze...

Myślę, że również można w sobotę, ale to ciasto, które koniecznie trzeba przechowywać w lodówce.

Anonimowy pisze...

Zrobiłam...bardzo dokładnie według przepisu...z podwójną kruszonką...WSPANIAŁY,FANTASTYCZNY, pochwał i słów brakuje.zjedzony do ostatniego okruszka...Dziękuje bardzo...pozdrawiam serdecznie ...życzę szczęśliwego Nowego Roku.
Wiesia

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes