wtorek, 7 grudnia 2010

Piernik tradycyjny


Przepis dostałam od mojej Mamy, która ma go od co najmniej 20 lat, ale jak poczytałam blogi doszłam do wniosku, że niezwykle przypomina przepis na piernik litewski.
Ja go jeszcze bardziej upodobniłam, bo zachęcona piernikiem toruńskim, który opiera się wyłącznie na mące żytniej, w tym pierniku połowę mąki pszennej zamieniłam na żytnią.
Bardzo polecam mąkę żytnią do pierników i pierniczków. Nadaje im niepowtarzalny smak i konsystencję. Wydaje mi się, że najlepiej sprawdza się w proporcji 1/2 - 1/3 całej mąki. Jeśli jednak nie uda Wam się jej dostać zróbcie piernik ze zwykłej pszennej.
Piernik wspaniale się przechowuje, jest bardzo smaczny i wilgotny przez długi czas. Polecam!




Składniki:

1 szklanka cukru (dałam trochę ponad pół)
1/3 l miodu

1/2 kostki masła
3 jaja
1 i 1/2 szklanki mąki pszennej

1 i 1/2 szklanki mąki żytniej
1 gotowa przyprawa do pierników lub 2 łyżki przyprawy domowej
1 łyżeczka sody
1 szklanka zsiadłego mleka

dowolne bakalie ( u mnie suszone śliwki, morele, rodzynki, skórka pomarańczowa i migdały)

przepis na dwie wąskie keksówki dł. ok. 25 cm



Cukier, miód, masło i przyprawę do pierników podgrzewamy na wolnym ogniu do całkowitego rozpuszczenia składników. Odstawiamy do ostygnięcia. Mąki przesiewamy razem z sodą. Do wystudzonej masy dodajemy pojedynczo całe jajka, mieszamy dokładnie, a następnie stopniowo mąkę i zsiadłe mleko. Na końcu możemy dodać obtoczone w mące bakalie.
Pieczemy około 60 minut w temperaturze 180°C. Najlepiej sprawdzić patyczkiem. Gotowy piernik możemy polać lukrem, czekoladą lub po prostu zostawić jak jest. Ja taki lubię najbardziej.

19 komentarze:

Kuchareczka pisze...

Przepisy od mamy (i jeszcze od babci) są najlepsze - w ogóle przepisy rodzinne. I wiadomo, że zawsze się sprawdzą :) Bardzo ładnie wygląda twój piernik, faktycznie podobny do litewskiego :)

aga pisze...

mmm... z tak duza iloscia bakalii wyglada niesamowicie pysznie:)

Anonimowy pisze...

A ja mam pytanie dotyczące składników, bo podałaś po dwa razy proporcje cukru, miodu i masła...

Daga pisze...

dzięki za zwrócenie uwagi, już poprawiłam :-)

Anonimowy pisze...

Dzięki Daga, teraz już wszystko jasne. Twój przepis brzmi tak zachęcająco, a jednoczesnie prosto, że chyba się zdecyduję popełnić swój pierwszy w życiu piernik świąteczny :)

Daga pisze...

Polecam! Bardzo łatwo go zrobić :-)

Karmel-itka. pisze...

pełen bakalii... i zapachu świąt.
wspaniały ;]

Amber pisze...

Taki piernik lubię najbardziej. Tradycyjny, bez udziwnień, pełen smakowitych dodatków.

Zaytoon pisze...

Cudowny! Taki... prawdziwie staropolski.

Anucha pisze...

Niezwykle piernikowy ten piernik:) Szkoda, że już zrobiłam ciasto na piernik. Chętnie bym ten wypróbowała na święta. Ale za rok też będą:)Zapiszę sobie przepis
Pozdrawiam serdecznie:)

dorota20w pisze...

ale smakowicie wygląda !

Anonimowy pisze...

A czy ten piernik jest miękki od razu po upieczeniu?

Daga pisze...

tak, od razu, chociaż smaczniejszy jak poleży chociaż jeden dzień

tancerka pisze...

gerenalnie nie umiem wypiekac aczkolwiek, kiedyś musi być ten pierwszy raz. Mąż uwielbia pierniki.

Anonimowy pisze...

Witam
Jestem tu po raz pierwszy, bardzo ciekawe przepisy i inspiracje, jestem pod wrażeniem. Jeśli mogę zwrócić jedną uwagę dotyczącą zdjęcia piernika tradycyjnego : morele, które widać i w pierniku i obok piernika z całą pewnością nie są naturalne, bo taki cudny pomarańczowy kolor nadaje kwas siarkowy, naturalne(bez sztucznych dodatków) morele są brązowawe.Pozdrawiam serdeczne. Bożena P.S. nie chciałam być anonimowa, nie wiem po prostu jak to zrobić, żeby było wiadomo kim jestem :-)

Daga pisze...

Witaj:-) oczywiście wiem, że morele są konserwowane siarką, jak prawie wszystkie zresztą ogólnodostępne bakalie.

Anonimowy pisze...

Witam
Prawie wszystkie; niemniej jednak można spokojnie kupić bez tego " świństwa". Wczoraj przyniosłam do domu całą reklamówkę takich cudnych bakalii. Myślę sobie, że skoro pieczemy na maśle, dodajemy prawdziwą wanilię i szukamy przypraw piernikowych bez mąki i cukru, to może też warto poszukać bakali bez sztuczności:-) i może też warto o tym napisać. Bożena

Anonimowy pisze...

Zrobiłam, miałam ogromną ochote na prawdziwy piernik. Bez kakao taki normalny. Zgodnie z przepisem dałam dwa rodzaje mąki, bałam sie ze piernik bedzie za słodki ( pomimo iz dałam tak jak autorka ponad pół szklanki cukru). Wyszedł pyszny cudowny piernik taki jak za dawnych lat bardzo dziękuje za przepis!

Anonimowy pisze...

Zrobiony po raz kolejny, doskonały przepis!

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes