wtorek, 8 lutego 2011

Rolada cytrynowa


Ci, którzy zaglądają do mnie na Facebook wiedzą już, że popełniłam kolejne pączki. Tutaj się przyznam, że nawet dwa rodzaje.. Cóż zrobić, zdenerwowana byłam, musiałam się zająć czymś uspokajającym ;-) Zanim jednak je pokażę, mała przerwa na coś lekkiego. Roladę zrobiłam jeszcze w ubiegłym tygodniu, ale jakoś nie było okazji, żeby ją przedstawić. Myślę, że teraz jest na to dobra pora. Ci którzy nie przepadają za pączkami (są tacy?) będą mieli wreszcie jakąś odmianę od tej pączkowej monotonii. 
Zauważyliście? Post miał być o roladzie a ja ciągle o pączkach ;-) Napiszę więc może tylko, że rolada jest świetna. Bardzo lekka i delikatna. Łatwo ją zrobić. Znika w szybkim tempie. Robiąc ją wzorowałam się na przepisie z jakiejś kolorowej gazetki. Niestety nie wiem jakiej, bo przepis lata temu po prostu wycięłam. W oryginale do bitej śmietany należało dodać sok z cytryny. Początkowo tak właśnie miałam zrobić, ale otworzyłam lodówkę i mój wzrok padł na lemon curd. Reszty można się domyślać :-)



Składniki ciasta:

4 jajka
4 czubate łyżki cukru pudru
3 łyżki mąki pszennej
2 łyżki mąki ziemniaczanej
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

Składniki masy:

1/3 litra śmietany kremówki (36%)
3-4 łyżki cukru pudru
3-4 łyżki lemon curd (zależnie od upodobań smakowych)
skórka otarta z cytryny do ozdoby



Największą blachę jaka jest na wyposażeniu piekarnika wykładamy papierem. Rozgrzewamy piekarnik do 160°C. Całe jajka ubijamy z cukrem mikserem przez kilka minut, aż masa stanie się prawie biała i kilkakrotnie powiększy swoją objętość. Dodajemy zmieszane ze sobą mąki, po jednej łyżce, nie wrzucając w środek ciasta tylko delikatnie osypując po ściankach naczynia. Za każdym razem delikatnie, ale dokładnie mieszamy. Na końcu dodajemy ekstrakt, mieszamy i wylewamy ciasto na blachę. Pieczemy przez około 20-25 minut. Ciasto nie może być surowe, ale uwaga, aby go za bardzo nie wysuszyć szczególnie na brzegach, bo nie da się zwinąć. 
Upieczone ciasto wyciągamy z piekarnika, gorące zdejmujemy z formy wraz z papierem, układamy na ściereczce i razem z papierem i ściereczką zwijamy w rulon. Pozostawiamy do ostygnięcia. W tym czasie możemy ubić śmietanę i zmieszać ją z lemon curd. Gdy ciasto jest zimne rozwijamy je ze ściereczki, delikatnie zdejmujemy papier (powinien odejść bez najmniejszych problemów) i rozwijamy roladę. Smarujemy ją masą, a następnie delikatnie zwijamy z powrotem. 2-3 łyżki masy można zostawić na wierzch. Równie dobrze można roladę po prostu posypać cukrem pudrem. U mnie na wierzchu jest bita śmietana i lemon curd. Chłodzimy przez 2-3 godziny i podajemy.
Jeśli lubicie bardzo wilgotne ciasta przed rozsmarowaniem masy możecie polać roladę pączem.
Smacznego :-)

21 komentarze:

kulinarne-smaki pisze...

Roladka cytrynowa mniam mniam pyszności

rozowe.chmurki pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
rozowe.chmurki pisze...

mmm jak zwykle smakowicie :)
bardzo tu u Ciebie ładnie, dlatego pozwoliłam sobie dodać bloga do ulubionych u siebie.
i trzymam kciuki za wygraną w konkursie!
zapraszam do siebie, choć to dopiero skromne początki...
http://kuchniaetc.blogspot.com/
pozdrawiam:)

zauberi pisze...

mniam, musi być fajnie orzeźwiająca :)

Szana pisze...

piękna rolada i widzę, że nie popękana :)
gratuluję

asieja pisze...

fajna ta rolada z gazetki. taka soczyście cytrynowa.. :-)

aga pisze...

cytrynowe smaki bardzo mi odpowiadaja:)

Majana pisze...

Taka cytrynowa rolada musi być bardzo pyszna! Wygląda ślicznie:)

Ag Pe pisze...

Ta rolada to mistrzostwo. Nie robiłam jeszcze nigdy rolady, a wygląda bardzo apetycznie.

Paula pisze...

wygląda niesamowicie lekko i cytrusowo!

Izaa pisze...

super wygląda...;)

gosiaa99 pisze...

O dano nie piklam zadnej rolady, a taka cytrynowa..oj kusi ;))

Karmel-itka. pisze...

hmm... nie mam doświadczenia w roladach, wręcz od nich uciekam xd
mam przykre debiuty, które mnie...zraziły.
ale Twoja wygląda pięknie.
pyszna rolada!

myniolinka pisze...

jak ja lubię rolady... takiej cytrynowej jeszcze nie robiłam... musi byc niezwykle orzeźwiająca...

Zaytoon pisze...

Ja jutro zabieram się za roladę. Kakaową, z bananami. Liczę na coś pysznego. A kiedy rolada będzie sobie tężeć, ja przygotuję lemon curd. Dla orzeźwienia smaku i zaspokojenia ochoty. :)

Słodziutkie Okazje pisze...

Matko, ślicznie wygląda!! Zrobię to, konieczne muszę to jeść!!

Lekka pisze...

Podziwiam i podpatruję.
O ile gotowanie jeszcze mi idzie, o tyle jestem antytalentem pieczeniowym.
Rolada wygląda niebiańsko...

Daga pisze...

Dziękuję wszystkim:-)
Zaytoon, brzmi fantastycznie, mam nadzieję, że wrzucisz na swój blog.
Słodziutkie Okazje - cudny komentarz :-))

Anonimowy pisze...

Może jestem oślica, na pewno jestem początkującą w kuchni, ale na miłość Boską co to jest LEMON CURD i jak się "to"robi?

Anonimowy pisze...

Jestem oślica!!! znalazłam przepis !!!
jutro spróbuję zrobić
Dzięki i dodałam Cię do ulubionych, mam zamiar się uczyć :)

Daga pisze...

:-))) Nie jesteś oślica, ja po prostu nie wszędzie w przepisie pisząc o lemon curd wstawiłam aktywny link do przepisu.
Trzymam mocne kciuki za Twoje działania kuchenne i jakby coś - pisz :-)

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes