poniedziałek, 28 marca 2011

Babeczki razowe z jagodami


Przepis pochodzi z książki Gordona Ramseya "Zdrowa Kuchnia". Co prawda autor nie odkrywa w niej Ameryki twierdząc, że powinniśmy jeść więcej ciemnej mąki i warzyw, a mniej tłuszczów zwierzęcych i białej mąki, ale książka jest ładnie wydana. Poza licznymi podobiznami jej świetnie wyglądającego autora zawiera kilka naprawdę ciekawych przepisów. Przykładem ten właśnie, na razowe babeczki. Są naprawdę niezwykle smaczne i długo zachowują świeżość.
Oryginalny przepis mówi o borówkach amerykańskich, w zamrażarce miałam nasze swojskie jagody, więc dałam je zamiast borówek, wydaje mi się że bez szkody, a może i z korzyścią dla wypieku.



Składniki ciasta:

2 bardzo dojrzałe, duże banany
300 g mąki razowej
1 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżeczka sody
szczypta drobnoziarnistej soli morskiej
100g cukru muscovado lub trzcinowego (u mnie muscovado)
285 ml maślanki
1 duże, lekko roztrzepane jajko
75 g oliwy z oliwek (lub rozpuszczonego masła)
200 g borówek amerykańskich
1 łyżka cukru demerara (do posypania)

Mieszamy w dużej misce mąkę, proszek do pieczenia, sodę, sól, oraz cukier trzcinowy. W środku robimy wgłębienie i wlewamy do niego maślankę, jajko, oliwę z oliwek oraz rozgniecione banany. Mieszamy składniki zwykłą łyżką, niezbyt długo, tylko do ich w miarę dokładnego połączenia.Wsypujemy borówki i mieszamy całość jeszcze dwukrotnie.
Ciasto wykładamy łyżką do foremek i posypujemy cukrem. Foremki powinny być całkowicie wypełnione. Pieczemy przez 20-25 minut w temperaturze 180°C, aż ciasto wyrośnie i zrumieni się na wierzchu. Sprawdzamy patyczkiem, jeśli po wyjęciu z ciasta jest suchy, ciasto jest gotowe.
Babeczki wyciągamy z piekarnika, wyjmujemy z foremek po kilku minutach, studzimy na kratce.

Uwagi:

- wg. Gordona z podanej porcji otrzymamy 12 babeczek, nie został jednak podany ich rozmiar. Ja swoje babeczki piekłam z połowy porcji, w standardowej formie do muffinów (4 cm średnicy dna) i otrzymałam...12 babeczek. Dałam co prawda całe jajko (trudno dać pół), ale wszystkie inne składniki podzieliłam równo.


4 komentarze:

Majana pisze...

Bananowe i jeszcze z jagódkammi to musi być pyszne!:)

Paula pisze...

z jagodami? pachnie latem!

Kasia pisze...

rewelacyjne :)

aga pisze...

pyszne smaki:)

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes