niedziela, 10 kwietnia 2011

Babka bananowo-makowa


Pora wrócić do SPPB, czyli subiektywnego przedświątecznego przeglądu babek. Mówi się, że na wiosnę mnożą się króliki, tymczasem mnie na wiosnę mnożą się przepisy na babki i już zaczynam mieć obawy, czy zdążę Wam wszystkie zaprezentować przed Wielkanocą, muszę więc nieco przyspieszyć.
Tym razem kolej na babkę bananowo-makową. Jest to jedna z propozycji otrzymanych od czytelników. Za jej nadesłanie serdecznie dziękuję Holdze. Autorką przepisu jest Flo Braker, ale ja, nie mając dostępu do jej książki, wzoruję się  na tym samym blogu, z którego korzystała Holga. Zmieniłam tylko nieco proporcje przystosowując babkę do polskich miar.
Babka jest przepyszna. Szczególnie polecam ją wielbicielom chlebków bananowych. Jest niezwykle aromatyczna i cudownie miękka. Dodatkowego uroku dodaje jej polewa cytrynowa. Bardzo polecam.



Składniki ciasta:

250 gram mąki (1 i 1/2 szklanki)
1 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
2/3 łyżeczki sody oczyszczonej
1/2 łyżki cynamonu (dałam całą)
1/4 łyżeczki soli (ominęłam)
3 łyżki maku
1 duży lub dwa małe bardzo dojrzałe banany
1/2 szklanki maślanki
100 g miękkiego masła (1/2 kostki)
150 g cukru ( u mnie trzcinowy)
2 duże jajka, lekko roztrzepane


Składniki lukru:

100 g cukru pudru (1/2 szklanki)
1 i 1/2 łyżki soku z cytryny
skórka otarta z jednej cytryny




Przygotowanie ciasta:
Przesiewamy mąkę z proszkiem do pieczenia, sodą, solą i cynamonem, a następnie mieszamy z makiem.
W osobnym naczyniu rozgniatamy bardzo dokładnie banany i mieszamy z maślanką.
Ucieramy masło z cukrem na puszystą masę, dodajemy stopniowo roztrzepane jajka (mniej więcej po 2 łyżki) i dalej ucieramy, aż masa będzie idealnie gładka. Następnie, przestawiając mikser na wolne obroty, dodajemy masę bananowo-maślankową, mieszamy, na końcu dodajemy mąkę, mniej więcej w trzech turach, za każdym razem porządnie mieszając. Gotową masę przekładamy do wysmarowanej masłem i wysypanej mąką foremki. Pieczemy przez około 40-50 minut w temperaturze 180°CNajlepiej sprawdzić patyczkiem, jeśli jest suchy, babka jest gotowa. 

Przygotowanie lukru:
Wszystkie składniki ucieramy na gładką masę. Polewamy ostudzoną babkę i czekamy, aż lukier zastygnie.


12 komentarze:

Duś pisze...

świetna babeczka:)

Russkaya pisze...

O tak, zgadzam się :) Bardzo apetyczna!

wykrywacz smaku pisze...

apetyczna, fajne makowe kropeczki :)

Majana pisze...

Wspaniała babka!:)

Zaytoon pisze...

Nie jest to może babka klasycznie polska i świąteczna, ale może właśnie w tym tkwi jej urok? ;)

Pozdrawiam!

Daga pisze...

No to pewne, nie jest ani klasyczna, ani polska, ale za to jaka smaczna:-)

Holga pisze...

Nawet nie wiesz jak się cieszę, że ją zrobiłaś ;).
Mi też baaardzo smakowała i zgadzam się z Zaytoon, co do jej uroku ;).

Aga pisze...

Oprócz mazurka cytrynowo-migdałowego zrobiłam też na Wielkanoc tę babkę. Wyszła wzorowo - wilgotna ale delikatna i pysznie bananowa :) I nawet mój mąż (po gastronomiku) pochwalił mnie mówiąc, że z reguły ciasta z makiem trudno zrobić, bo często wychodzi zakalec. Ale odkąd piekę z przepisów z tej strony zakalce mi się nie zdarzają :)

Daga pisze...

bardzo mi miło :-)

kesja pisze...

piekłam, jestem zachwycona

Daga pisze...

bardzo się cieszę :-)

Sea pisze...

Upiekłam, potwierdzam, jest bardzo smaczna. Następnym razem zrobię z podwójnej porcji, bo za szybko zniknęła:)
Dziękuję za przepis (nie tylko ten), świetna stronka.

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes