piątek, 29 kwietnia 2011

Beza cytrynowa


Lekka propozycja po wielkanocnej uczcie, a przy okazji możliwość wykorzystania nadmiaru białek, które pozostały po robieniu mazurków. Beza jest bardzo delikatna, krucha, w środku miękka. Dzięki dodatkowi lemon curd jest mocno orzeźwiająca i niezbyt słodka. Polecam.




Składniki ciasta:


5 białek
200 gram cukru pudru
1 łyżeczka octu winnego
1 łyżka skrobi kukurydzianej lub ziemniaczanej
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego


Składniki masy:


400 ml śmietany 36%
2-3 łyżki cukru pudru
lemon curd według tego przepisu



Ze schłodzonych białek ubijamy pianę, gdy zacznie sztywnieć, nie przerywając ubijania dodajemy cukier puder, ubijamy, aż masa będzie idealnie sztywna. Na końcu dodajemy ocet i skrobię, mieszamy delikatnie. Na dwóch wyłożonych papierem do pieczenia dużych blachach formujemy z ciasta bezowego okrągłe blaty (musimy pamiętać, że beza nieco urośnie). Możemy pomóc sobie narysowaniem okręgów na papierze.
Pieczemy w piekarniku nagrzanym do temperatury 150°C przez około 90 minut. Studzimy w zamkniętym piekarniku. Można bezę zostawić w nim nawet na całą noc.
Gotową, wystudzoną bezę odrywamy delikatnie od papieru. Jeden blat układamy na talerzu/paterze do góry nogami i delikatnie spłaszczamy, a następnie układamy na nim bitą śmietanę, lemon curd i przykrywamy drugim blatem bezowym, tym razem umieszczonym wierzchem do góry.





Przygotowanie masy:
Mocno schłodzoną śmietanę ubijamy wraz z cukrem na najwyższych obrotach miksera na sztywno. Masa powinna dać się odwrócić do góry nogami. Po ubiciu delikatnie mieszamy śmietanę z ekstraktem waniliowym.
Lemon curd przygotowujemy według tego przepisu.

27 komentarze:

gruszka z fartuszka pisze...

Wygląda bosko! ale mi coś lemon curd się nie udaje :(

Beti pisze...

o mamo!!! to musi być słodko-skwaskowato-orzeźwiające tak zwane niebo w gębie! przepis jest genialny. Jak tylko uzbierają mi się białka, wypróbuję :)

aga pisze...

co za pyszne widoki, cudo!!!

Trzcinowisko pisze...

Och...beza i lemon curd...cudo:)

jolanta szyndlarewicz pisze...

Oj to musi być pyszne...słodkie i kwaśne...doskonałe połaczenie smaków:) pozdrawiam

chantel pisze...

mmm ale ładnie wygląda :)

Tylko Spróbuj pisze...

wpraszam się na dużą porcję!
i nie przyjmuję odmowy! :)

Barbara pisze...

wygląda bardzo smakowicie :) muszę koniecznie się przybrać i zrobić lemon curd.

Izaa pisze...

wygląda znakomicie..;) ale bym zjadła, i pomyśleć że ze 3 lata temu bezy wcale nie jadłam bo nie lubiłam;)

mikimama pisze...

Ojej, ale pyszności. Bardzo mi takie smaki odpowiadają...

kornik pisze...

Uwielbiam lemon curd, więc na bank ta beza by mi posmakowała:)

Zaytoon pisze...

Ależ orzeźwiające, lekuchne pyszności! :)

Paula pisze...

z taką cytrynową nutą z pewnością smakuje iście wakacyjnie :)

Sabienne pisze...

Omdlałam z zachwytu, Kate i William na bank takich pychot na ślubie nie mieli;-)

ewena pisze...

Wow, na pewno pyszne!

Majana pisze...

Musi być boska w smaku! Wygląda wręcz cudownie:)

Anonimowy pisze...

jakie jest zastosowanie skrobi i octu skoro nie jest użyty w przepisie ?

Daga pisze...

Dobre pytanie ;-) oczywiście zapomniałam napisać, że dodajemy je po prostu do ubitych białek. Dzięki za zwrócenie uwagi.

Magda pisze...

Obłędne ciasto :) Chyba nie będę kolekcjonować białek, nie mogę się doczekać jak smakuje :) pozdrawiam!

piegusek1976 pisze...

to pierwsze zdjecie poprostu powaliło mnie na łopatki, fantastycznie wyglada :) pozdrawiam

etrala pisze...

zrobiłam i wiesz...jest boska !! wielkie dzieki !

Daga pisze...

bardzo się cieszę :-)

Anonimowy pisze...

oczywiście że wyszło jak na twoim zdjęciu, a syn stwierdził że od dziś jest to jego ulubione ciasto!!

Anonimowy pisze...

Witam serdecznie.Przepis zachwycił mojego męża i namawia mnie na zrobienie go.Mam pytanie o pieczenie blatów z bezy.Czy mogę piec dwa równocześnie na różnych poziomach piekarnika?
Pozdrawiam

Daga pisze...

tak:-)

Kate pisze...

wyszła pyszna :-)

Anonimowy pisze...

Robilam, genialna. Dziekuje za ten przepis:)

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes