piątek, 8 kwietnia 2011

Mazurek cytrynowo-migdałowy


Robię małą przerwę w przeglądzie babek, aby zaprezentować mazurek w moich ulubionych smakach, a przy okazji w cudownie wielkanocnym, żółtym kolorze. Wierni czytelnicy bloga wiedzą, że mam wielką słabość zarówno do migdałów jak i do cytryn, więc nie mogę ich nie wykorzystać przy takiej okazji. 
Masa migdałowo-cytrynowa jest ciężka, pełna smaku, ale i tak ten mazurek należy do dosyć lekkich. Cytryna ładnie równoważy smak słodyczy, poza tym nie ma w nim bakalii.
Inspiracją do jego stworzenia był mój ukochany przepis na cudownie maślaną babkę migdałowo-cytrynową. Ją też postaram się Wam jeszcze przed świętami zaprezentować. No tak, miało być o mazurku, a ja i tak o babkach piszę ;-)



Składniki ciasta:

1 szklanka mąki pszennej
1 szklanka mąki migdałowej
4 żółtka
20 dag masła
1/2 szklanki cukru pudru

Składniki masy:

1/2 kostki masła
1 szklanka drobnego cukru
1 szklanka dosyć drobno zmielonych (ale nie na mąkę) obranych ze skórki migdałów
skórka otarta z 4 cytryn
sok z 4 cytryn
3 jajka

przepis na blaszkę 20x35cm, lub większą, wszystko zależy od tego, jakiej grubości mazurek planujemy



Przygotowanie ciasta:
Mąkę pszenną i mąkę migdałową mieszamy z cukrem, a następnie siekamy całość z mocno schłodzonym masłem, możliwie jak najdrobniej. Dodajemy żółtka i zagniatamy szybko ciasto. Jeśli nie będzie chciało się zagnieść dodajemy 1 łyżkę śmietany lub zimnej wody. Ciastem wylepiamy blaszkę tworząc wokół rancik o wysokości mniej więcej 1 cm i wstawiamy do lodówki na minimum pół godziny. Niewielką część ciasta możemy odłożyć, jeśli planujemy jakieś ozdoby na wierzchu mazurka, ale również trzeba je schować do lodówki.
Po schłodzeniu spód mazurka wstawiamy do piekarnika nagrzanego do temperatury 180°C i pieczemy przez około 20 minut. Spód ma być lekko zezłocony, a nie całkowicie upieczony.

Przygotowanie masy:
Masło ucieramy na puch wraz z cukrem. Dodajemy pojedynczo jajka, a następnie skórkę z cytryny, mielone migdały i sok z cytryny. Na tym etapie warto spróbować, czy masa jest wystarczająco słodka/kwaśna i ewentualnie ograniczyć ilość soku lub dodać nieco cukru. Ja lubię, żeby masa była porządnie kwaśna, ktoś może woleć delikatniejszy smak.

Gotową masę migdałowo-cytrynową wylewamy na spód mazurka. Jeśli odłożyliśmy ciasto do ozdoby mazurka to moment, kiedy należy je rozwałkować, wyciąć ozdoby i umieścić je delikatnie na cieście. U mnie rolę ozdób pełnią niewielkie, wycinane nożem listki. 
Pieczemy całość jeszcze przez około 30-40 minut aż masa stężeje. Wyciągamy, studzimy. Jeśli planujecie dużo ozdób z ciasta warto posmarować je przed wstawieniem do pieca białkiem, będą się ładnie błyszczeć. Ciasto można także ozdobić już po upieczeniu płatkami migdałowymi albo plasterkami kandyzowanej cytryny. Smacznego :-)

21 komentarze:

Majana pisze...

Piękny ten mazurek :) Cytrynowy musi być pyszny.
Pozdrawiam

zauberi pisze...

smakowicie wygląda :)

Paula pisze...

cytryna i migdały... wspaniałe połączenie!

Zaytoon pisze...

Przepięknie słoneczny!

Beti pisze...

musi musi być pyszny! zgadzam się :) może to on zostanie moim wybrankiem w te święta?:)

aga pisze...

pysznie sie zapowiada:) ta masa cytrynowo-migdalowa musi byc pycha:)

Kuchareczka pisze...

A ja własnie myslalam czy by nie zrobic mazurka na święta. Ale wszyscy prosze o sernik, paschę i keks. Ale ale, mazurek mogę przeciez zrobić przed świętami!

Usagi pisze...

Ja tu widzę istne szaleństwo wielkanocne :) Z wilgotnych babek to polecam Ci tę, którą ostatnio robiłam u siebie: <a href='http://wkuchni.usagi.pl/213/Babka_amaretto_z_biala_czekolada.html">Babka amaretto z białą czekoladą</a>. Jak dla mnie absolutny numer 1.
A mazurek śliczny, choć ten z budyniem bardziej do mnie przemawia.

Pozdrawiam

Daga pisze...

Widzę że u Ciebie też poszukiwania babkowe:-)
Tę amaretto widziałam, bardzo obiecująco wygląda.

kabamaiga pisze...

Migdałowo - cytrynowy? To ja biorę w ciemno

Pati pisze...

Musi być pyszny...może i ja zrobię go na Wielkanoc.

Pozdrawiam!!

slodkastronazycia.blogspot.com

Aga pisze...

Mnie też ten mazurek przypadł do gustu :) I planuję go zrobić na Święta. Tylko mam pytanie: mąka migdałowa to to samo co mielone migdały? Nabyłam takie w sklepie - są zmielone bardzo drobno, sypkie.

Daga pisze...

Aga, mąką migdałowa to zmielone migdały, jak najbardziej.

Anonimowy pisze...

Daga, a na szklankę mąki migdałowej to ile dkg migdałów?
Będę piec tego mazurka na święta. :)
MariaD

Daga pisze...

Mario, właśnie sprawdziłam, szklanka (250ml) mąki migdałowej to na mojej wadze mniej więcej 12 dag. Trzeba wziąć po uwagę, że moja waga daleka jest od ideału ;-)

Anonimowy pisze...

Dzięki. :)
MD

Aga pisze...

Zrobiłam! Wyszedł przepyszny :) Cała rodzinka się zachwycała! Dziękuję za przepis na to dzieło sztuki :*

Daga pisze...

Bardzo się cieszę, że Wam smakował i dziękuję za komentarz:-)

Dżonana pisze...

a na jaki wymiar blaszki jest przepis?

Daga pisze...

Tak jak napisałam pod składnikami:

"przepis na blaszkę 20x35cm, lub większą, wszystko zależy od tego, jakiej grubości mazurek planujemy"
;-)

Anonimowy pisze...

robiłam go w zeszłym roku i zrobię w tym
pyszny
polecam :)

Prześlij komentarz

Serdecznie zapraszam do komentowania. Spryciarzy, którzy wpisują się tu tylko po to, żeby umieścić link do swojej strony uprzejmie informuję, że ich posty są usuwane na bieżąco. Dziękuję za odwiedziny i pozdrawiam:-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes