sobota, 28 maja 2011

Tartaletki z makiem i oliwkami


Sporo osób pyta mnie o wypieki na słono. Rzadziej je robię, bo jeśli chodzi o słone przekąski najbardziej lubię różnego rodzaju sałatki. Wypieki na słono kojarzą mi się głównie z tartami, które mimo że pyszne, są też na ogół są dosyć tłuste i ciężkie. 
Robię też pyszną i lekką pizzę, ale cóż, skoro do tej pory nie udało mi się jej sfotografować w sposób, który nadawałby się do publikacji. Przyczyna leży w tym, że zwykle jak robię jej zdjęcia ktoś stoi mi nad głową i pogania albo wręcz porywa kawałki z talerza. Sami widzicie, problemy piętrzą się jeden za drugim;-) 
Żeby jednak nie zanudzać Was moimi rozterkami (a jeszcze parę by się znalazło) przejdę może jednak do przepisu. Tartaletki są bardzo kruche, mak, który dosyć rzadko występuje w tego typu wypiekach świetnie tu pasuje, a nadzienie... no cóż, pyszne!
Inspiracja pochodzi z bardzo sympatycznej książeczki Sarah Banbery "Tartaletki i tarty". Po oryginalny przepis odsyłam właśnie tam, a sama przedstawiam moją wariację.



Składniki ciasta:

225 g mąki pszennej
szczypta soli
100 g schłodzonego masła
2 łyżeczki maku
1 jajko
zimna woda

Składniki farszu:

250 g gęstego sera twarogowego
24 małe kulki mozzarelli
około 20 sztuk oliwek czarnych i zielonych (mix)
1 jajko
sól i pieprz do smaku
świeże zioła do dekoracji




Przygotowanie ciasta:
Mąkę mieszamy z solą i makiem, dodajemy pokrojone na kawałki zimne masło i całość siekamy bardzo drobno dużym nożem. Dodajemy jajko i zagniatamy szybko zwarte ciasto. Jeśli nie będzie chciało się zagnieść dodajemy odrobinę zimnej wody. Wylepiamy ciastem tartaletki, nakłuwamy widelcem i wkładamy do lodówki na około 30 minut. Po upływie tego czasu rozgrzewamy piekarnik do 190°C i zapiekamy tartaletki przez około 10-12 minut. 

Przygotowanie farszu:
Twaróg mieszamy z jajkiem. Oliwki kroimy na plasterki, dodajemy do masy twarogowej. Solimy i pieprzymy do smaku (pamiętajmy, że oliwki są słone!). Kuleczki mozzarelli kroimy na pół. Podpieczone tartaletki wypełniamy farszem (nie żałujemy farszu, w pieczeniu masa odrobinę się skurczy), na wierzchu układamy po dwie połówki mozzarelli. Pieczemy przez 12-15 minut w tej samej temperaturze. Gotowe przystrajamy dowolnymi świeżymi ziołami. U mnie bazylia. Tartaletki można jeść na ciepło i na zimno. Smaczne także następnego dnia.

8 komentarze:

Trzcinowisko pisze...

Ciekawe połącznei i bardzo dekoracyjne...podoba mi sie,nie powiem:)

Majana pisze...

Wyglądają bardzo ładnie i na pewno tez smakują świetnie:))

Karmel-itka. pisze...

wyglądają tak uroczo, tak pięknie..
och, aż szkoda jeśc!

asieja pisze...

fajne makowe kropeczki :-)

Ewa Smaczniutkie.pl pisze...

Takie wytrawne tartaletki zapewne smakują super, ja zazwyczaj do tej pory robiłam tylko na słodko. Pora w końcu spróbować na słono!

Mój świat i hafty pisze...

Pysznie wygląda:)

Beata pisze...

Bardzo oryginalne i apetyczne!

Nieśka pisze...

O jest okienko! :) fajne połączenie, proste, a niecodzienne Pozdrawiam:)

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes