czwartek, 4 sierpnia 2011

Bułeczki morelowo-jagodowe


Coś idealnego na lato. Lekkie i łatwe bułeczki z mocno owocowym nadzieniem. Korzystałam z mojego ulubionego przepisu na ciasto bułeczkowe Polecam.



Składniki ciasta:

3 szklanki mąki pszennej
3/4 szklanki mleka
1 torebka suchych drożdży (7g)
1 jajko
2 żółtka
3/4 szklanki drobnego cukru
 1/4 kostki masła (rozpuszczona)
1 łyżka ekstraktu (lub cukru) waniliowego
1/2 łyżeczki drobno startej skórki z cytryny
mąka do podsypywania stolnicy

Nadzienie:

około ½ kg moreli
około 25 dag jagód

Kruszonka:

1 łyżka miękkiego masła
3 czubate łyżki mąki
3 czubate łyżki drobnego cukru
1 łyżeczka cukru z prawdziwą wanilią



Suche drożdże mieszamy z mąką, cukrem, cukrem waniliowym i skórką. Mleko podgrzewamy. Jajka mieszamy widelcem.
Do mąki z cukrem i skórką dodajemy jajka, wlewamy mleko i solidnie wyrabiamy ciasto. Możemy to robić dłonią, możemy też drewniana łyżką. Ciasto ma być dosyć gęste, napowietrzone, sprężyste i mało kleiste. Do tak przygotowanego ciasta dolewamy rozpuszczone, lekko ciepłe masło i jeszcze raz całość porządnie wyrabiamy. Miskę z ciastem przykrywamy ściereczką i odstawiamy całość do wyrośnięcia na około 1- 1.5 godziny. Ciasto powinno podwoić swoją objętość.

Morele myjemy i dzielimy na połowy. Jagody myjemy i dokładnie osuszamy.

Wyrośnięte ciasto przekładamy na stolnicę, formujemy w kulę i odkładamy na bok, przykrywając ściereczką. Z ciasta odrywamy kawałki wielkości pięści, które wałkujemy na grubość około 4-5 mm, a następnie dzielimy na kwadraty o boku około 6-7 cm. Na każdy kwadrat ciasta nakładamy połówkę moreli i kilka jagód a następnie sklejamy ze sobą dwa przeciwległe rogi kwadratu otrzymując podłużną bułeczkę, jak na zdjęciu.
Gotowe bułeczki układamy na wyłożonej papierem blaszce do dalszego wyrośnięcia na około 20-30 minut. Tuż przed wstawieniem do pieca smarujemy je białkiem i posypujemy obficie kruszonką. Pieczemy przez około 15 minut w piekarniku rozgrzanym do temperatury 190°C.

Przygotowanie kruszonki: wszystkie składniki mieszamy ze sobą czubkami palców do momentu aż zaczną łączyć się w grudki.

Uwagi:

- nadzienie jest dosyć mocno kwaskowate, jeśli wolicie słodsze dodajcie do niego łyżeczkę cukru;
- niestety, jak to zwykle ja, nie policzyłam, ile bułeczek mi wyszło. Mogę więc tylko powiedzieć, że dużo. Co nie zmienia faktu, że zniknęły nader szybko ;-)



10 komentarze:

majka pisze...

Urocze buleczki. Takie z owocami lubie najbardziej, mniam :)

Kass pisze...

Świetne! Wyglądają przepysznie! Z chęcią spróbuje!
Pozdrawiam serdecznie :)

monami pisze...

Mam właśnie w domu morele i jagody :)

Majana pisze...

Wspaniałe letnie bułeczki!:)

wielgasia pisze...

A właśnie zastanowiałam sie co można zrobic z jagódkami, których mam w nadmiarze i chyba muszę zamrozić... Mam nosa wiedzialam, gdzie zajrzeć!!!
Sliczne bułeczki.

Karmel-itka. pisze...

wyglądaają niczym roztrzepane nastolatki zafrasowane jakąś sprawą xd
cudne, takie nieidealne.
i słoneczne ;]

aga pisze...

Sliczne sa:-) i na pewno smakuja super:-)

Anonimowy pisze...

A ile gr tego masła, ja mieszkam na islandii i tutaj nasze kosteczki mają po 250 gr.

Daga pisze...

nasza kostka ma zazwyczaj 200g, w przepisie chodzi więc o 50g masła.

Anonimowy pisze...

Dziękuję bardzo, ja dosyć często robię te bułeczki z serem, pycha. Moja rodzinka oszalała, bo faktycznie smakują jak typowo polskie ... prosto z piekarni, własnie jutro bedę je robiła.

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes