niedziela, 18 września 2011

Tarta Tatin


To dosyć popularne ciasto, ale nie każdy je zna, więc dla porządku dodam, że swą nazwę i wyjątkowy sposób przygotowania zawdzięcza roztargnieniu pewnej Stéphanie Tatin
Wersję podstawową  robi się z jabłkami, ale świetnie sprawdzają się też inne owoce - gruszki, brzoskwinie, morele. Owoce przykrywa się ciastem francuskim albo kruchym. Ja wybrałam kruche, ale możecie też użyć gotowego ciasta francuskiego, ważne, żeby było z prawdziwym masłem.
Tarta jest pyszna. Szczególnie z gałką lodów lub kleksem z bitej śmietany. Idealna na chłodne jesienne wieczory. Musicie ją zrobić!
Przepis jest luźną (i mocno odchudzoną!) interpretacją przepisu Michela Roux ("Ciasta").



Składniki ciasta:

1 szklanka mąki pszennej
1/2 kostki masła
2 żółtka
2 łyżki cukru pudru

Składniki nadzienia:


4 średnie, dosyć twarde jabłka, najlepiej równej wielkości
1/2 szklanki cukru, najlepiej brązowego
sok z 1/2 cytryny
60 g masła

przepis na formę o średnicy ok. 20 cm



Mąkę mieszamy z  cukrem i siekamy z mocno schłodzonym masłem. Następnie dodajemy żółtka, zagniatamy szybko ciasto i wkładamy je do lodówki na minimum pół godziny.
Jabłka myjemy, obieramy, kroimy na pół, wykrawamy gniazda nasienne i skrapiamy sokiem z cytryny.
Do tego ciasta przydaje się patelnia, którą można wstawiać do piekarnika albo okrągła forma, którą można stawiać na ogniu, bowiem przed pieczeniem musimy skarmelizować jabłka. Jeśli nie macie ani jednego ani drugiego naczynia nie martwcie się, możecie tak jak ja użyć zwykłej patelni i potem przenieść jabłka do formy. Jeśli jesteście szczęśliwymi posiadaczami któregoś z ww. naczyń po prostu omińcie fragment przepisu, który mówi o przekładaniu.
Na patelnię wrzucamy masło i cukier, czekamy aż cukier zacznie się rozpuszczać i układamy połówki jabłek częścią okrągłą do dołu. Dusimy przez 10-15 minut na średnim ogniu, aż jabłka porządnie przejdą smakiem karmelu, ale nie rozpadną się. Następnie przenosimy delikatnie jabłka wraz z pozostałym na patelni karmelem do formy, rozwałkowujemy ciasto i przykrywamy nim owoce starając się zrobić z niego delikatny kołnierzyk wokół jabłek. Wkładamy do piekarnika nagrzanego do temperatury 180°C na około 25 minut.
Po upieczeniu, jeszcze gorące ciasto przekładamy na talerz do góry nogami (jabłka na górze) i podajemy.
Doskonałe!




6 komentarze:

Maggie pisze...

To jedno z moich ulubionych ciast, a przepisy Michela Roux bardzo mi pasuja. Wersja odchudzona, powiadasz? Czyli mozna sie skusic na dwa kawalki zamiast jednego. W to mi graj!

Karmel-itka. pisze...

pełna słońca i smaku.
och, kusisz, kusisz!


http://www.slodkakarmel-itka.blogspot.com
http://www.karmel-itka.blogspot.com

Jolanta szyndlarewicz pisze...

własnie niedawno kupiłam obie ksiazki pana Roux ...i jestem nimi zachwycona:) ...twoją tarta również:)

Majana pisze...

Jaka cudna! Nie robiłam jej jeszcze,a kusi oj kusi :)

aga pisze...

z bita smietana prezentuje sie rewelacyjnie:)

Anonimowy pisze...

muszę przyznać, że nie przepadam za szarlotkami. może dlatego, że zazwyczaj jadałam te z dużą ilością ciasta.
za to ta jest przepyszna:] cienkie ciasto, dużo jabłek, i ten karmel. fajne połączenie. rodzince też smakowała:]
i robi się ją ekspresowo.

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes