sobota, 15 października 2011

Gruszkowe odwracane ciasto czekoladowe


Strasznie skomplikowana nazwa, prawda? Nie zrażajcie się. Wszak mamy do czynienia z gruszkami w karmelu, które zalewa się czekoladowym ciastem. Nie wspominając o migdałach, goździkach i cynamonie. To ciasto po prostu trzeba zrobić, szczególnie o tej porze roku.
Przepis z foodnetwork. Zmodyfikowałam ilość kakao, bo w pierwotnej wersji ciasto wydawało mi się za mało czekoladowe. Nieco inaczej też przygotowałam warstwę gruszkową.
Polecam!



Składniki warstwy gruszkowej:

2 łyżki masła
2 łyżki brązowego cukru
1/2 łyżeczki skórki pomarańczowej
1 łyżeczka świeżo wyciśniętego soku z cytryny
4 obrane i pokrojone w ćwiartki gruszki (ja swoje pokroiłam drobniej)

Składniki ciasta:

1/3 szklanki mleka
3/4 szklanki mąki
1/2 szklanki zmielonych migdałów
1/2 łyżeczki sody
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki soli (ominęłam)
1/2 łyżeczki cynamonu
1/4 łyżeczki zmielonych goździków
4 łyżki miękkiego masła
3/4 szklanki drobnego cukru
1/3 szklanki dobrego, ciemnego kakao
1 łyżka ekstraktu waniliowego
2 duże jajka o temperaturze pokojowej


przepis na kwadratową formę albo średnią tortownicę





Przygotowanie gruszek:
W rondlu rozgrzewamy masło z cukrem, sokiem i skórką cytrynową. Podgrzewamy, aż cukier się rozpuści. Dodajemy pokrojone gruszki i dusimy przez około 4 minuty, aż będą miękkie. Gdy są gotowe wyjmujemy je z rondla i umieszczamy na dnie wysmarowanej masłem blaszki. Sosu nie wylewamy! 

Przygotowanie ciasta:
Zagotowujemy mleko i podtrzymujemy je na gazie, aby cały czas było bardzo gorące. Mieszamy mąkę z migdałami, proszkiem, solą, sodą, cynamonem i goździkami.
Masło ucieramy mikserem przez około 2 minuty, następnie dodajemy cukier, znów ucieramy przez około 4 minuty, aby stało się puszyste. W dalszej kolejności do masy dodajemy stopniowo kakao, a następnie pojedynczo jajka za każdym razem dobrze mieszając i mąkę w 4 turach. Przez cały czas mieszania zeskrobujemy co parę chwil ciasto ze ścianek naczynia. Na koniec wyłączamy mikser i wlewamy do ciasta gorące mleko mieszając całość energicznie łopatką.
Gotowe ciasto wylewamy ostrożnie na gruszki i wkładamy do piekarnika nagrzanego do temperatury 180°C, pieczemy przez około 50 minut.
Gotowe ciasto studzimy w foremce jeszcze przez około 20 minut, a następnie wyjmujemy obracając blaszkę do góry nogami. Gruszki muszą być na wierzchu ciasta.
Pozostały po przygotowaniu gruszek syrop wlewamy do małego rondelka i gotujemy aż zgęstnieje, a następnie, o ile udało nam się go nie zjeść w trakcie gotowania, polewamy nim ciasto.
W przepisie każą ciasto dodatkowo posypać cukrem i kakao, ja tego już nie zrobiłam uznając że polane syropem smakuje doskonale.
Smacznego!
Dla wszystkich jesiennie zdołowanych astry prosto z mojego ogródka. Uśmiechnąć się proszę Panie i Panowie, jesień też może być ładna :-)

12 komentarze:

Majana pisze...

Śliczne i niezwykle apetyczne ciasto:)
I ładne kwiatki.:)

Pozdrawiam.

margot pisze...

wygląda zjawiskowo , oczywiście jest wyjątkowo piękne i chyba posłucham rady ,że trzeba je zrobić :D

Aurora pisze...

Bardzo wpisuje się w moje wyobrażenia o dzisiejszym deserze :))

monami pisze...

raz robiłam odwracane ciasto i skończyło się na tym, że było bez owoców, bo odmówiły wyjścia z formy :P może jeszcze kiedyś zrobię drugie podejście ;)

Daga pisze...

Monami, wyłóż formę papierem i zdejmij go z ciasta powolutku dopiero jak je odwrócisz. Powinno zadziałać, kiedyś też miałam taki problem:-))

Justin&Dorothy pisze...

ślicznie wygląda :)

aga pisze...

ciasto swietnie wyglada i jestem pewna, ze smakuje rewelacyjnie:) a kwiatuszki sa sliczne:)

karolka400 pisze...

Genialne!! W ciągu dwóch dni upiekłam je 2 razy ponieważ znikało równie szybko..

Pozdrawiam gorąco :)

karolka400 pisze...

Genialne!! W ciągu dwóch dni upiekłam je 2 razy ponieważ znikało równie szybko..

Pozdrawiam gorąco :)

kasiexa pisze...

ech piękne zdjęcia i ciasto zapewne pyszne jutro upiekę gdyż narobiłaś mi ochoty:))

Kate pisze...

wczoraj w końcu upiekłam. wyszło pyszne :-) pozdrawiam :-)

Daga pisze...

Bardzo się cieszę, również pozdrawiam :-)

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes