środa, 9 listopada 2011

Karlsbadzki tort cynamonowy


To ciasto pełne sprzeczności. Ktoś nazwał je tortem, ale równie dobrze można je zakwalifikować inaczej, bo nie wygląda jak typowy tort, niczym go też nie przekładamy. W czasie pieczenia przecudownie pachnie cynamonem i wypełnia tym zapachem cały dom, ale właściwego smaku nabiera dopiero po 1-2 dniach od upieczenia, więc nie od razu można je zjeść. Nie zmienia to jednak faktu, że warto je zrobić. Szczególnie jesienią, która wydaje się być wyjątkowo cynamonową porą roku. 
Polecam wszystkim wielbicielom aromatycznych ciast.
Przepis znalazłam w publikowanym kilka lat temu dodatku kulinarnym do Gazety Wyborczej.


 Składniki ciasta:

30 dag masła
30 dag cukru pudru
6 żółtek
10 dag gorzkiej czekolady
2 łyżeczki cynamonu
10 dag przesianej mąki
1/2 torebki proszku do pieczenia ( dałam 3 łyżeczki, przyp. Daga)
6 białek
30 dag mielonych migdałów (grubo mielonych, przyp. Daga)
25 dag konfitury morelowej
15 dag mlecznej czekolady ( u mnie gorzka i biała)

przepis na tortownicę 26-28 cm, ja zrobiłam z połowy porcji, w tortownicy 21 cm


Siekamy gorzką czekoladę. Migdały prażymy na suchej patelni na złoto, studzimy i łączymy z proszkiem do pieczenia i mąką. Ucieramy masło z cukrem pudrem. Nie przerywając ucierania dodajemy kolejno żółtka przesypując je cynamonem, potem gorzką czekoladę i migdały z mąką i proszkiem. No koniec ubijamy pianę z białek i delikatnie, stopniowo łączymy ją z ciastem. Ciasto wlewamy do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia i wkładamy do piekarnika nagrzanego do temperatury 180°C. Pieczemy przez około 60 minut.
Upieczone i ostudzone ciasto wyciągamy z formy i smarujemy podgrzaną konfiturą. Wierzch i boki posypujemy grubo startą czekoladą, a następnie odstawiamy na co najmniej dobę i uciekamy z kuchni, aby uniknąć pokusy;-)
Smacznego!



Uwagi:

- jak już wspomniałam zrobiłam ciasto z połowy składników, moim zdaniem spokojnie wystarczy na kilka osób;
- oczywiście zwiększyłam ilość cynamonu, ale tego można się było po mnie spodziewać,
- myślę, że spokojnie można zastąpić białą mąkę mąką pełnoziarnistą, następnym razem tak zrobię.

7 komentarze:

Majana pisze...

Cudownie wygląda! Uwielbiam cynamon, chętnie takie ciacho bym zjadła. Pełne aromatów i smaku.Mniam:)

Maggie pisze...

Cudnie wyglada! Uwielbiam korzenne aromaty w ciastach...

agnieszka pisze...

Wygląda przepysznie! Uwielbiam cynamonowe wypieki!!

Wiewióra pisze...

Oj lubię takie ciasta... cynamon i korzenne aromaty... a to, że nazywa się tortem hmmm czemu nie???

aga pisze...

o... wyglada niebiansko pysznie:) i te aromaty... mniam:)

Anonimowy pisze...

na jaki rozmiar blachy jest podana ilość składników?

Daga pisze...

tak jak napisałam w przepisie, na tortownicę 26-28 cm :-)

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes