środa, 14 grudnia 2011

Szybki piernik


Jestem wielką zwolenniczką pierników dojrzewających, czyli takich, do których ciasto robi się na kilka dni, a najlepiej na kilka tygodni przed pieczeniem, ale cóż, czasami nie ma czasu i wtedy trzeba sięgnąć po szybki przepis. Na przykład taki jak ten. Piernik wychodzi naprawdę smaczny. Jest wilgotny, aromatyczny i bardzo łatwy w przygotowaniu. Może go zrobić osoba bez żadnego doświadczenia kuchennego.
Przepis spisałam sobie dawno temu z Internetu. Niestety, nie miałam wtedy pojęcia, że będę się nim publicznie dzieliła, więc nie zanotowałam, kto jest jego autorem.



Składniki ciasta:

1 szklanka prawdziwego miodu
1 szklanka cukru
1 szklanka mleka
3 niepełne szklanki mąki pszennej
4 jajka
1/2 kostki masła
1 opakowanie przyprawy do pierników
2 płaskie łyżeczki sody
1 łyżka kakao
1 łyżeczka cynamonu
garść bakalii wedle upodobań (ja akurat nie dodałam wcale)



Miód, masło, cukier, przyprawę do piernika i cynamon zagotowujemy razem i odstawiamy do ostudzenia. Mąkę mieszamy z sodą i kakao. Do  chłodnej masy, ciągle mieszając dodajemy mleko, żółtka i wymieszaną mąkę i bakalie. Z białek ubijamy pianę i delikatnie mieszamy ją z ciastem. Ciasto powinno mieć gęstość śmietany. Pieczemy przez około godzinę w piekarniku nagrzanym do temperatury 170°C
Smacznego!



Uwagi:

- próbowałam zrobić ten piernik z mąki pełnoziarnistej, niestety nie jest tak smaczny, jak z mąki pszennej, bo traci swoją wilgotność;
- piernik świetnie smakuje przełożony powidłami.

17 komentarze:

Majana pisze...

Piękny piernik. Bardzo lubię pierniki za ich zapach i w ogóle za wszystko.
U mnie ciacho dojrzewa, czas wyjąć wkrótce i upiec, myslę ,ze w sobotę.
Pozdrawiam.:)

Olek pisze...

witam, piekny piernik :) czy zachowuje dlugo swiezosc? myslalam zeby zdobic ze dwa dni przed wigilia. i jak z miekkoscia? jest jadalny od chwili wystudzenia? ;)

Daga pisze...

Majanko, u mnie też będzie dojrzewające:-)
Olek, tak, piernik można jeść od chwili wystudzenia, aczkolwiek lepszy jest następnego dnia. Trudno mi odpowiedzieć, czy zachowuje długo świeżość, bo to rzecz względna w piernikach. Na pewno nie tak długo jak pierniki dojrzewające, które po upieczeniu można przetrzymywać tygodniami. Na 2 dni przed wigilią myślę, że możesz go spokojnie upiec. Możesz go też przełożyć powidłami, albo polać czekoladą lub lukrem, będzie dłużej wilgotny.

Sue pisze...

Bardzo lubię takie szybkie ciacha świąteczne. Chyba nigdy nie robiłam dojrzewającego piernika. Wygląda bosko. :)

aga pisze...

piekny:) az poczulam ten zapach i smak:)

kesja pisze...

własnie piekę w trzech aluminiowych foremkach, porcje na trzy dni :)

Anonimowy pisze...

witam, w foremce o jakich wymiarach należy piec?

Daga pisze...

w podłużnej, czyli tak zwanej keksówce. Jak to widać na zdjęciu:-)

Kaśka pisze...

Pytanko: Czy nacinałaś piernik nożem po kilkudziesięciu minutach, jak zaleca większość przepisów? Czy nie ma takiej potrzeby?
Pozdrawiam :)

Daga pisze...

w przypadku tego piernika nie ma to żadnego znaczenia:-)

Anonimowy pisze...

foremka - jakie ma wymiary (w centymetrach) pozdrawiam

Anonimowy pisze...

Fantastyczny piernik, ma taki korzenno-miodowy posmak, choć z początku szkoda mi było tyle miodu, bo co jak się nie uda?
Dziękuję też za uświadomienie w sprawie przypraw do piernika!

motylek pisze...

no dramat !!! zrobil wg przepisu , upiekł sie pięknie, wyrósł pękł przez środek / po przekrojeniu w srodku mokry?! niedopieczony ?! jestem zła i chce mi sie płakać :(

Daga pisze...

Może za krótko się piekł? Przecięłaś jeszcze gorący? Przykro mi :-(

Anonimowy pisze...

Zrobiłam,wyszedł wspaniały.Wprowadziłam do przepisu swoje małe zmiany:zamiast mleka dałam szklankę śmietany,o łyżkę więcej kakao i cynsmonu też nie żałowałam,a na koniec piernik został uraczony dużą ilością suszonych śliwek,szkoda,że nie miałam orzechów.Efekt wyśmieninty,ciasto wyrosło do nieba i jest pysznie wilgotne.polecam dodanie smietany zamiast mleka.
Magda

isilian2005 pisze...

Hej hej :)
Chcialam tylko podziekowac. :D
Juz kolejne Swieta wracam do Ciebie po ten tu oto przepis.
Dziekuje i pozdrawiam. :)
Wszystkiego dobrego zycze. ^^

Daga pisze...

Dziękuję, że chciało Ci się to napisać. To bardzo ważne i nadaje sens temu, co to robię. Również wszystkiego dobrego życzę :-)

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes