czwartek, 19 stycznia 2012

Rolada tiramisu


Jakoś ostatnio trzymają się mnie klimaty kawowe. To pewnie z powodu niskiego ciśnienia, bo nie jestem kawoszką. A jak z Wami? Zaczynacie dzień od kawy? Lubicie kawę, czy też pijecie ją głównie dlatego, żeby nie zasnąć? A może jedno i drugie?
Ja chyba nie najlepiej reaguję na kawę, dlatego nie piję jej dużo. Co innego kawa w cieście. Szczególnie jeśli to pyszna rolada kawowa z jednej z moich ulubionych książek z przepisami: Cakes, Bisciuts&Slices, wydawnictwa Australian Women's Weekly.
To moje drugie podejście do tego ciasta. Za pierwszym razem zrobiłam je dokładnie jak w przepisie i nie byłam zadowolona, bo posypka z migdałów z którą każą piec roladę u mnie przy rolowaniu przykleiła się do papieru, a nie do rolady, w wyniku czego ciasto, które w założeniu miało kusić delikatną pudrowo-migdałową posypką wyglądało, jakby je oskubał jakiś zachłanny migdałożerca. Poza tym rolada wydawała mi się zbyt sucha. W drugim podejściu uwzględniłam te uwagi i moim zdaniem jest perfekcyjnie. Wam podaję przepis oryginalny wraz z moim zmianami, możecie wybrać.



Składniki ciasta:

2 łyżki likieru kawowego
1/4 łyżki wody
2 łyżki cukru pudru
1 łyżka kawy instant
1 łyżka wrzątku
3 jajka
1/2 szklanki cukru pudru
1/2 szklanki mąki
2 łyżki płatków migdałowych

Krem:

1 szklanka mascarpone
1/2 szklanki śmietanki kremówki ( u mnie cała szklanka - D.)
2 łyżki likieru kawowego
ja dodałam jeszcze 2 łyżki cukru pudru




Dużą blachę natłuszczamy i wykładamy papierem do pieczenia. Mieszamy likier z wodą i cukrem (2 łyżki), zagotowujemy i gotujemy na małym ogniu przez około 5 minut, dopóki syrop lekko nie zgęstnieje. Zdejmujemy z ognia, dodajemy połowę kawy i odstawiamy, będzie potrzebny później.
Pozostałą kawę rozpuszczamy we wrzątku.
Mąkę przesiewamy.
Jajka ubijamy z cukrem ( 1/2 szklanki) przez około 5 minut, cukier powinien się rozpuścić, a masa nabrać puszystości i lekko zesztywnieć. Do masy dodajemy kawę rozpuszczoną w wodzie i wsypujemy delikatnie przesianą mąkę. Mieszamy, wylewamy do formy, z wierzchu posypujemy migdałami i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do temperatury 200°C ( u mnie 180) na 15 minut.
W czasie gdy rolada się piecze przygotowujemy papier do pieczenia wielkości rolady i posypujemy go dosyć obficie cukrem pudrem. Upieczoną roladę, jeszcze ciepłą wykładamy na papier w taki sposób, żeby część z migdałami do niego przylegała, a następnie rolujemy ciasto migdałami do góry i zrolowane odstawiamy do ostygnięcia.

Gdy rolada stygnie ubijamy śmietanę kremówkę, mieszamy ją z serkiem, dodajemy likier. U mnie dodatkowo cukier.
Roladę rozwijamy, nawilżamy syropem i smarujemy kremem, a następnie z powrotem zwijamy.
Ja specjalnie użyłam więcej śmietany (piszę o tym w składnikach), aby móc posmarować roladę kremem również z wierzchu, a następnie posypałam ją pokruszonymi migdałami i mieloną kawą.
Obecność kremu na wierzchu spowodowała, że ciasto było wilgotniejsze.


16 komentarze:

Majana pisze...

Piękna rolada! Uwielbiam kawowe wypieki,więc to coś idealnego:)
Pozdrawiam.

majka pisze...

Cudowna. Kocham wszystko, co kawowe. A dzien zaczynam od kawy z mlekiem. Po poludniu kawa mi nie sluzy. Po jej wipiciu robie sie spiaca :))

Pozdrowienia.

Maggie pisze...

Ja - w przeciwienstwie do ciebie - jestem kawoszka i kawe lubie najbardziej w postaci plynnej, ale na dobry deser z jej aromatem tez chetnie sie skusze :)

Iliana pisze...

Wygląda bardzo apetycznie. Nie przepadam za kawą, ale może się skuszę? Moja mama natomiast uwielbia kawę i pije trzy dziennie, ale nie lubi nic o smaku kawy, więc wszelkie masy, placki, cukierki o smaku kawy mogłyby dla niej nie istnieć...

Angie pisze...

Aż mi slinka pociekła ;))

flusso pisze...

Widziałam już w kilku miejscach roladę tiramisu i bardzo mnie kusi, ale ja ciągle boję się zabierać za rolady. Twoja wygląda przepięknie, lepiej niż w niejednej cukierni :)

marzycielka pisze...

Kawę pijam tylko dla towarzystwa :)) W sobotę mam gości i chyba się skuszę i zrobię tą roladkę :)) Zawsze miałam opory przed robieniem rolady :)) Jak wyjdzie to się odezwę po sobotniej imprezie :))

kulinarne-smaki pisze...

Piękny widok :)

asix pisze...

Bosko ci wyszła! ja też kiedyś robiłam podobną roladę, ale Twoja, przyznaje, prezentuje się okazalej! Pozdrawiam:)

Toczka pisze...

Hm, ja lubię kawę, ale nie codziennie, muszę mieć smaka na coś kawowego, w dodatku strasznie grymaszę, bo lubię tylko naprawdę dobrą kawę (LaVazzę, na przykład). Pijam zwykle z mlekiem, gorzką, najlepiej jeśli mleko jest mocno spienione i na początku nie miesza się nawet z kawą :D Taka gęsta pianka jest rewelacyjna! Ostatnio odkryliśmy z naszym M., że mleko można genialnie spienić w zaparzaczu do herbaty :D Kilka ruchów i pianka jest gęsta na tyle, że ślad zrobiony palcem się nie zasklepia :]
Co do Tiramisu, to jest to jeden z lepszych deserów jakie znam, w dodatku całkiem prosty i przyjemny, a w wersji roladowej wabi jeszcze bardziej :D Uwielbiam połączenie kawy i serka mascarpone, genialnie ze sobą współgrają. Do tego jeszcze dobre amaretto... mmmm, rozmarzyłam się :D

Daga pisze...

Toczko, też się rozmarzyłam czytając Twój komentarz :-) Przy okazji olśniło mnie, że w wyniku jakiegoś niezwykłego niedopatrzenia ja nie mam na blogu prawdziwego tiramisu! Będę to musiała szybko nadrobić.
Flusso, Marzycielko, rolada jest naprawdę łatwa do zrobienia. Dla uproszczenia możecie ją zrobić w mojej wersji, czyli nie bawić się z zapiekaniem na niej migdałów.
Pozdrawiam wszystkich wielbicieli kawy i ciast kawowych i dziękuję za komentarze :-)

marzycielka pisze...

Daguś, uświadom mnie jeszcze raz co z tymi migdałami? nie sypać wcale nimi??

Daga pisze...

Ja w wersji drugiej nie sypałam wcale bo wiedziałam, że i tak zamierzam przykryć całość kremem.

aga pisze...

kawowe smaki to ja bardzo lubie:) a taka rolada to musi byc pychota:)

marzycielka pisze...

Daguś roladę upiekłam, wszystkim smakowała :))) Dziękuję za przepis :))

Anonimowy pisze...

Dzień dobry. Zapisałam przepis ale chcę dopytać o ilość wody gotowanej z likierem i pudrem. Chodzi o 1/4 łyżki czy szklanki? Agata.

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes