środa, 7 marca 2012

Babka śmietankowa


Czy nie uważacie, że w słowie "śmietankowa" jest coś bardzo miłego? Dla mnie brzmi ono miękko, słodko i przyjemnie. Taka sama jest ta babka. Do tego niezwykle łatwo ją zrobić, dadzą sobie z nią radę nawet osoby mało zaawansowane w wypiekaniu.
Inspirację, jak to często u mnie bywa, zaczerpnęłam z forum cincin, ale przepis jest bardzo popularny i można go znaleźć w wielu miejscach.



Składniki ciasta:

3 jajka
1 szklanka cukru
1 szklanka śmietany (dowolnej!)
2 szklanki mąki pszennej
3 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia


przepis na średniej wielkości keksówkę




Piekarnik nagrzewamy do temperatury 170°C. Całe jajka ubijamy z cukrem do momentu aż masa kilkakrotnie powiększy swoją objętość i stanie się sztywna i  niemalże biała. Nie przerywając ubijania dodajemy śmietanę, a następnie stopniowo mąkę przesianą z proszkiem do pieczenia. Ciasto wlewamy do wyłożonej papierem do pieczenia lub wysmarowanej tłuszczem i wysypanej bułką blaszki i wkładamy do piekarnika na około 45 minut. Sprawdzamy patyczkiem, czy ciasto jest upieczone, jeśli włożony w ciasto patyczek jest suchy możemy je wyciągnąć. Gotowe można polać lukrem lub posypać cukrem pudrem. Pyszne!

Uwagi:

- naprawdę wszystko jedno, jakiej użyjemy śmietany. Piekłam to ciasto ze zwykłą 18% śmietaną ale również ze śmietanką 36%. W tym drugim wypadku wychodzi oczywiście bardziej tłuste, ale też, nie ukrywajmy, smaczniejsze. Świetną wersją jest wymieszanie pół na pół serka homogenizowanego i tłustej śmietanki;
- można do części ciasta dodać odrobinę kakao i uzyskać babkę marmurkową;
- innym wariantem jest babka cytrynowa - dodajemy wtedy łyżeczkę skórki otartej z cytryny;
- świetnym wariantem babki są babeczki - ciasto wlewamy do foremek na muffiny i skracamy czas pieczenia do około 12-15 minut. Również sprawdzamy patyczkiem.



25 komentarze:

Daniel Kacprzyk - Kromcio pisze...

Zapisałem! Wygląda supper i podoba mi się też dlatego ,że jest bardzo prosta i ma malo skladników :)) Pzdr

Majana pisze...

Wspaniała babeczka!
Masz rację , że w śmietankowym słowie kryje się jakaś miękkość, deliatność i puszystość.

Pozdrawiam:)

majka pisze...

Uwielbiam wszelkiego rodzaju babki. Twoja wyglada przeapetycznie :)

kuchenny bałagan pisze...

taka babka to dla mnie smak dzieciństwa :)

Anonimowy pisze...

witam,mam pytanie czy ta smietana ma być kwaśna czy słodka? pozdrawiam

Magda pisze...

Świetny przepis :)

Daga pisze...

Anonimowy, tak jak napisałam - wszystko jedno, jakiej użyjesz śmietany.

Eve pisze...

Wygląda tak leciutko i puszyście! Fajny przepis!

DarkANGELika pisze...

Wygląda tak delikatnie, aż kusi do wypróbowania;)

Jolanta Szyndlarewicz pisze...

Fantastyczna:)

aga pisze...

fajna ta babka:)

psiura swiat pisze...

robie jako muffiny, juz prawie pol godziny w piekarniku i dalej czekam bo blade... ale wyrosly zawodowo, oby sie dopiekly :D

Wiewióra pisze...

Upieczona!!! i już prawie połowy nie ma :) u mnie z mniejszą ilością proszku i z lukrem kawowym. Wilgotna i pyszna baba!

Katia pisze...

Uwielbiam babki!

Anonimowy pisze...

Proste i genialnie pyszne! Baza do różnych dodatków to lubię bo zależy co się akurat ma w domu.. Zrobiłam wariant muffinkowyz dodatkiem soku i skórki z cytryny, na tłustej (a co tam!)śmietance -36 piątnicy bo chyba taka nadaje tę odpowiednią "babkową" wilgoć. Sądzę, że można również dodać pół szklanki mąki ziemniaczanej by uzyskać wersję piaskową. Dzięki. Nika

Anonimowy pisze...

A ile tak około ubijałaś te jajka z cukrem? ;>
Bo ja ubijam i ubijam, ale nie wiem czy to już, czy jeszcze nie... ;)

Avelina pisze...

świetna babka :)

Anonimowy pisze...

Pierwszy raz wyszła mi tak wyśmienita babka. ZERO zakalca!!! Wilgotna, miękka...mhm
Wykorzystałam śmietanę 12% kwaśną oraz mleko kokosowe w proszku. Dodałam również skórkę pomarańczową.
Bardzo dobra również na drugi dzień.
Na stałe wchodzi do naszego menu!
Pozdrawiam
Natka

Anonimowy pisze...

Baba pierwsza klasa - doskonale sprawdziła się w Święta :)
Użyłam śmietany 30% i jestem zachwycona. Dziękuję za doskonały przepis i pozdrawiam.

karolina

Anonimowy pisze...

Fajnie ze przepis na ta wspaniała babkę znalazł sie tutaj. U mnie w domu tą babke piecze sie juz od kilkunastu lat, to ulubione ciasto mojego brata i moje takze własnie ze wzgledu na latwosc i szybkosc jego przygotownia. My jestesmy maniakami czekolady wiec babke polewam robioną przez siebie polewa czekoladową - pychota !!!
pozdrawiam serdecznie
Małgorzata

ewa samak pisze...

zrobiona juz 2 razy, super, dziekuje

Anonimowy pisze...

Dago, a czy składniki muszą być w temperaturze pokojowej?

Pozdrawiam Wik

Daga pisze...

Ponoć przy babkach lepiej żeby były, ale ja nigdy nie byłam specjalnie przywiązana do tych zasad;-)

Anonimowy pisze...

Robiłam i zniknęła w 1 dzień! Przepis nieco zmodyfikowałam, dodając do jednej części ciasta trochę kakao i aromatu migdałowego. Polecam, bo przepis łatwy, nawet dla początkujących :)

margherita pisze...

O widze, ze ten świetny przepis na babke smietanową znają inni ludzie :)
U nas w domu tą babkę piecze sie jako ostatnia deske ratunku bo bardzo szybko sie ją robi i przewaznie skladniki na nia zawsze sa w domu. Jest pyszna z tym, ze u mnie polewa się babke polewą czekoladową która robię z 3 lyzek wody, 3 łyzek cukru, 3 łyzek masla i 3 lyzek kakao i to wszystko w garnuszku podgrzewam zeby sie rozpusciło i mieszam. JAk juz ladnie sie połacza wszystkie składniki to dodaje kilka kropel zapachu arakowego i polewam babeczkę - pychota!!!

A wogole to dziekuje za tego bloga bo czesto tutaj zagladam i korzystam z Twoich przepisów :)

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes