wtorek, 29 maja 2012

Tort z masą bezowo-truskawkową


Czyli bardzo lekka i bardzo smakowita propozycja na zaczynający się właśnie sezon truskawkowy. Właściwie ten tort mogłabym również nazwać Tort z Eton Mess, bo masa bardzo przypomina tradycyjny angielski deser o takiej właśnie nazwie, ale zdecydowałam, że temu cudownemu deserowi poświęcę osobny wpis, bo na pewno na to zasługuje.



Składniki ciasta:


4 jajka
4 łyżki cukru pudru
3 łyżki mąki pszennej
2 łyżki mąki ziemniaczanej


Składniki masy:


600 ml śmietanki 36%
1 łyżka ekstraktu waniliowego
kilkanaście małych bez lub 1 niewielki pokruszony blat bezowy*
2 łyżki cukru pudru
30 dag truskawek


Do ozdoby:


1/2 kg truskawek
1 czekolada gorzka
1 czekolada biała
około 10 dag wiórków kokosowych



przepis na tortownicę o średnicy około 21-22 cm

* najsmaczniejszym wariantem przepisu jest miękka w środku beza upieczona w domu. Gorąco zachęcam do wybrania tej właśnie opcji. Możecie skorzystać z przepisu na bezę, który zamieszczam na przykład tu, z tym że do uzyskania małej bezy należy składniki podzielić przez 4 i skrócić czas pieczenia do 45 minut.
dopisek z 4.06.2012 - wg. czytelniczki bezy kupowane rozpuściły się w masie (patrz komentarze poniżej). Nie zdarzyło mi się to z bezami domowymi, tak więc zdecydowanie rekomenduję do tego tortu bezy zrobione w domu.



Obydwie mąki przesiewamy razem. Dno tortownicy wykładamy papierem do pieczenia. Jajka ubijamy na sztywno wraz z cukrem. Masa powinna kilkukrotnie zwiększyć swoją objętość. Do sztywnej, ubitej masy dodajemy stopniowo i delikatnie obydwie mąki i mieszamy całość przy pomocy łyżki lub trzepaczki. Wylewamy do formy i pieczemy w temperaturze 160°C przez około 20-25 minut. Wystawiamy z piekarnika i nie wyjmujemy z formy dopóki ciasto całkowicie nie ostygnie. Biszkopt do tortu najlepiej upiec dzień wcześniej, będzie się dużo łatwiej kroił.
Wszystkie truskawki myjemy zwracając szczególną uwagę na wypłukanie piasku z szypułek i pozostawiamy do wysuszenia. Do przystrojenia wierzchu tortu pozostawiamy najpiękniejsze truskawki z najładniejszymi szypułkami i ogonkami. Truskawki, które są składnikiem masy pozbawiamy szypułek i kroimy na 2-4 części, zależnie od wielkości truskawki.
Gotowy biszkopt przekrawamy na dwie równe części. Śmietanę ubijamy na sztywno z dodatkiem cukru i ekstraktu waniliowego, odkładamy kilka łyżek na wykończenie tortu z wierzchu. Blat bezowy lub małe bezy kruszymy na niewielkie kawałki.
Dolną część biszkoptu układamy na talerzu. Nakładamy na niego zamkniętą obręcz tortownicy. Wykładamy na blat śmietanę na przemian z truskawkami i kawałkami bezy. Przykrywamy drugą częścią biszkoptu, lekko uciskamy, żeby krem się ułożył i ciasto było równe. Wkładamy do lodówki na minimum 1 godzinę, żeby tort stężał.


Rozpuszczamy w dwóch osobnych naczyniach na parze czekoladę białą i czarną, a następnie maczamy w niej truskawki. Połowę w czekoladzie białej, połowę w czekoladzie ciemnej. Odstawiamy do zastygnięcia. Można sobie pomóc nadziewając każdą z truskawek od strony szypułki na wykałaczkę, a następnie po zanurzeniu truskawki w czekoladzie wbijając wykałaczkę w kawałek styropianu, połówkę jabłka lub po prostu sztywne tekturowe pudełko. Czekolada zastygnie na truskawce równomiernie. Absolutnie nie próbujcie jak smakują truskawki z czekoladą, bo istnieje poważne ryzyko, że tak Wam posmakują, że nie będzie czym udekorować tortu;-)
Gdy ciasto jest schłodzone, a czekolada na truskawkach zastygła przystępujemy do wykończenia tortu.
Okrawamy go delikatnie dokoła nożem,  a następnie rozpinamy i zdejmujemy obręcz. Boki i wierzch tortu smarujemy śmietaną. Boki obsypujemy wiórkami kokosowymi. Z bitej śmietany możemy przy pomoc dekoratora zrobić dokoła tortu niewielki rancik, ale nie jest to konieczne.
Na wierzchu tortu układamy górę z truskawek w czekoladzie. Podajemy. Tortu nie należy przechowywać zbyt długo, bo świeże truskawki którymi ozdabiamy wierzch niestety szybko tracą swą świeżość i piękny wygląd. Smacznego!!!



21 komentarze:

Majana pisze...

WSPANIAŁY!
Obłędnie wygląda. Ideał.:)

Maggie pisze...

Wyglada niesamowicie! A ze Eton (nie Eaton) mess bardzo lubie, to jestem pewna, ze i ten tort by mi smakowal.

mojetworyprzetwory pisze...

Pychota! Wygląda wspaniale! Bezowo-śmietanowo-truskawkowo... cudnie!

Majemi pisze...

Mniammmm ale pysznie wygląda !!!

kuchennefascynacje pisze...

Mega smaczny torcik, idealnie wiosenno-letni.

Daga pisze...

Maggie, oczywiście że Eton! Już poprawiam. Mnie się widać wszystko z jedzeniem kojarzy;-)))

Madleine pisze...

mmm jaki lekki,wyglada cudnie!!!! Chetnie bym sie poczestowala :)

Dusia pisze...

ale rozkoszny

Asiek pisze...

Wygląda cudnie i jestem pewna, że tak też smakuje:)
Pozdrawiam:)

wilczyca-Aga pisze...

puszysta mgiełka!!! wspaniały!!

marzycielka pisze...

Proszę mnie uświadomić jak można ubić całe jajka na sztywno?? właśnie wzięłam się za pieczenie ale chyba muszę biszkopt zrobić ze swojego przepisu, bo mi się te jaja nie chcą ubijać.

Daga pisze...

Nie będzie to tak sztywna masa, że miskę da się wywrócić do góry nogami, ale z całą pewnością na tyle sztywna, że biszkopt świetnie się trzyma. Przepis wielokrotnie sprawdzony:-)

Anonimowy pisze...

Jajka na biszkopt ubijam mikserem ok 10 min,
aż będą jasno-kremowe i wogóle nie patrzę na sztywnośc, tylko widzę jak zwiększają swoją objętość...uważam, że przepis Dagi jest znakomity!!!

Anonimowy pisze...

Zrobiłam na dzień dziecka. Biszkopt wykorzystałam z Twojego innego przepisu na biszkopt rzucany, resztę jak w tym przepisie.
Ciasto obłędne, przepyszne ale jest jedno ale...
Mianowicie bezy ( kupne niestety ) całkowicie się rozpuściły i podczas krojenia tort się rozpłynął... Niestety nie wyglądał ładnie na talerzach gości jednak smak to wynagrodził. Myślę, że następnym razem bezami udekoruje tort a do środka dam samą śmietanę z truskawkami :)
Mimo wszystko bardzo polecam!!!

Pozdr. Sonia

Zdjęcie jeszcze nie pokrojonego torciku :)

http://imageshack.us/photo/my-images/849/dsc01331d.jpg/

Daga pisze...

Torcik wyszedł piękny! Dziękuję za komentarz o gotowych bezach. Bezy domowe nie rozpuszczają się w masie, to jednak duża różnica. Muszę to zaznaczyć w przepisie.

Anonimowy pisze...

Koniecznie muszę spróbować z bezami domowymi :) Bo tort na prawdę pyszny. :)

______
Sonia

aga pisze...

wyglada naprawde wspaniale:)

Ania pisze...

Świetny przepis! Wypróbowałam jest przepyszny. I ten biszkopt mięciutki i pulchny. Wyszedł równy i wysoki, z łatwością można było go przekroić i ta masa ;P Zrobiłam małą modyfikację -- Na wierz położyłam pokrojone truskawki na to ubita śmietana i wiórki kokosowe polane białą czekoladą. Pychaaaaa!!!!

Gratuluje świetne przepisy. Zaglądam tu reguralnie ;)

Daga pisze...

Ach jak ja lubię takie komentarze :-)
Bardzo dziękuję i polecam się na przyszłość.

BogusiaM pisze...

jakiej wielkości blacha? bo zastanawiam się czy w moje maleństwo o średnicy 20cm robić ten tort...

BogusiaM pisze...

ok zrobiłam, i wyszedł mi zakalec:/ nie wiem czemu... nie ważne zrobiłam inny biszkopt i złożyłam całość;) beza przepyszna - zrobiłam z połowy tamtego przepisu i wsunęłam jedną część jeszcze przed złożeniem tortu pychotka!

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes