czwartek, 19 lipca 2012

Tarta morelowa (lub tartaletki)


Lubicie morele? Ja je uwielbiam. Te zadziwiające owoce, dosyć mdłe i słodkie na surowo, nabierają niezwykle wyrazistego smaku po upieczeniu. To w nich lubię najbardziej. Dziś morele z inspiracji M. Roux. 
Nie mogłam się zdecydować, czy zrobić tartę czy tartaletki, więc zrobiłam jedno i drugie :-)


Składniki ciasta:

2 szklanki mąki
1/2 kostki masła
1/2 szklanki cukru pudru
3 żółtka

Składniki nadzienia:

1 i 1/2 szklanki mleka
1/2 laski wanilii
3/4 szklanki cukru
3 żółtka
4 łyżki mąki pszennej
około 8 sztuk ładnych moreli

dodatkowo: syrop cukrowy lub dżem morelowy do posmarowania owoców

przepis na jedną tartę o średnicy 20 cm i 5 tartaletek lub na jedną tartę o średnicy około 28-30 cm





Mąkę przesiewamy z cukrem i siekamy z mocno schłodzonym masłem. Gdy masło jest drobno posiekane dodajemy żółtka i zagniatamy szybko całość w gładką kulę. Wykładamy ciastem formę do tarty i tartaletek.
Ciasto powinno być rozprowadzone cienką, równą warstwą. Wkładamy do lodówki na minimum 30 minut. Schłodzone nakłuwamy kilka razy widelcem i pieczemy przez około 20 minut w temperaturze 180°C.

Mleko zagotowujemy z rozciętą laską wanilii. Żółtka ucieramy z cukrem, łączymy z mąką, dokładnie mieszamy. Masę mączno-żółtkową zalewamy gorącym mlekiem, a następnie mieszamy i całość przelewamy do garnka. Gotujemy ciągle mieszając na wolnym ogniu dopóki nie zgęstnieje i nie zacznie lekko bulgotać.

Masę wylewamy na spód tarty i tartaletek, a następnie układamy na niej owoce. Wkładamy do piekarnika (temperatura bez zmian) i pieczemy przez około 35 minut. 
Po wyciągnięciu smarujemy owoce żeby nie wyschły lekko podgrzanym dżemem morelowym. Roux każe smarować je syropem cukrowym, ale dla mnie byłoby to zbyt słodkie.
Smacznego!





3 komentarze:

Majana pisze...

Pysznie wygląda :)
Chętnie zjadłabym taką tarte, bardzo lubię morele:)

flowerek pisze...

Bardzo mi sie podobaja. Tez zawsze mam problem, czy przygotowac tarte, czy tarteletki i robie i to i to :)

gaga pisze...

ooo morele
nareszcie :D

szkoda tylko, ze rowniez pszenica, mleko i jajka ;)
ale nie takie rzeczy sie przeskakiwalo

wygladaja pysznie!

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes