środa, 14 listopada 2012

Ciasto marchewkowo-orzechowe bez tłuszczu


Może być też migdałowe. Ciasto jest bardzo lekkie, bo nie licząc tłuszczu zawartego w orzechach i śmietany w polewie nie zawiera go w ogóle. Ma też bardzo ciekawy smak. Szczególnie polecam go tym, którzy przyzwyczajeni są do cynamonowo-korzennych ciast marchewkowych. To jest zupełnie inne, świeże, delikatne i cytrusowe.
Przepis z jednego z moich ukochanych wydawnictw Australian Women's Weekly, z niewielkimi zmianami.



Składniki ciasta:

5 jaj (żółtka i białka osobno)
1 łyżeczka skórki otartej z cytryny lub pomarańczy
1 i 1/4 szklanki drobnego cukru
2 szklanki drobno utartej marchewki
2 szklanki mąki orzechowej lub migdałowej
1/2 szklanki mąki pszennej
1 łyżeczka proszku do pieczenia

Składniki masy:

100 g kremowego serka
3-4 łyżki cukru
1/2 szklanki śmietany 36% (niekoniecznie)

Dodatkowo:

1/2 szklanki soku pomarańczowego
1 łyżka likieru pomarańczowego

przepis na kwadratową foremkę 22x22 cm





Żółtka ubijamy razem z cukrem i skórką na puszystą masę. Dodajemy marchewkę, mąkę orzechową/migdałową i przesianą z proszkiem mąkę pszenną. Mieszamy.
Białka ubijamy na sztywno. Dodajemy stopniowo do masy delikatnie mieszając.
Ciasto wykładamy do foremki wyłożonej papierem do pieczenia i wkładamy do piekarnika nagrzanego do temperatury 180°C. Pieczemy przez około 75 minut. Moje ciasto było upieczone już po 60 minutach. Należy sprawdzić patyczkiem.
Upieczone ciasto studzimy, a następnie polewamy sokiem wymieszanym z likierem.
Serek kremowy mieszamy z cukrem, śmietanę ubijamy, całość mieszamy i wykładamy na wierzch ciasta.
Możemy ozdobić orzechami, migdałami lub skórką pomarańczową.
Smacznego!

Uwagi:

- w oryginalnym przepisie masa serowa składa się z 80 g masła wymieszanego z serkiem kremowym. Dla mnie wydawała się ona zdecydowanie za tłusta, więc masło zamieniłam na bitą śmietanę. Myślę, że z samym serkiem też byłoby ok;
- w oryginalnym przepisie nie ma też mowy o nawilżaniu ciasta. Sama je wymyśliłam, bo ze względu na brak tłuszczu w środku jest ono nieco suchawe, szczególnie pierwszego dnia.



26 komentarze:

whiness pisze...

Bardzo apetycznie wygląda, a i ten przepis zdecydowanie do mnie przemawia :) Muszę w końcu upiec jakieś ciasto z marchwi...

Majana pisze...

Świetne! A skoro bez tłuszczu to tym bardziej świetne :)

Anonimowy pisze...

a można dać normalną mąkę zamiast orzechowej? i śmietanie w polewie zamienić na gęsty jog. naturalny?

Droczilka pisze...

Chętnie spróbuję takiej wersji ciasta marchewkowego.

beata pisze...

Ciacho zapowiada się smakowicie, mam pytanie co to jest mąka orzechowa ?
czy wystarczy zmielić orzechy na proszek ?
pozdrawiam
Beata :)

Kruszynka pisze...

Mmm, muszę wypróbować :)

Antenka pisze...

jestem fanką takich smaków:)
pycha

Anula pisze...

Ta mąka mnie zainspirowała, kupujesz ją czy robisz sama?

BogusiaM pisze...

mniam, wygląda smakowicie, na pewno wykonam i powiem czy smakowało;)

Asiek pisze...

Ale apetycznie się prezentuje...
Pyszności!

Maggie pisze...

Takie "lajtowe" marchewkowe musi byc pyszna!

Daga pisze...

Dziękuję:-)
Anonimowy, myślę, że ciasto znacząco straci na smaku. Jogurt naturalny możesz próbować dać. Jeśli gęsty, powinno być ok.
Beata, Anula - mąkę orzechową można kupić, można też zrobić samemu po prostu mieląc orzechy.

Magda pisze...

To moje ulubione! A polewa dokładnie taka!

Basia pisze...

Jakie cudo! :-) Uwielbiam takie ciasta marchewkowe!
Pozdrawiam serdecznie!
Basia

Brenia pisze...

Myślę, że by mi posmakowało :)
pozdrawiam!

qwert123 pisze...

super! i uwieńczone tym kremem na wierzchu.. ooo:)

Basia pisze...

A co to jest serek kremowy? Możesz polecić jakiś konkretny?

magda k. pisze...

odchudzone marchewkowe, świetny pomysł

better-choice pisze...

Mniam, genialne. Uwielbiam marchewkowe

Kamciss pisze...

Zjadłabym kawałeczek, ewentualnie 2! :)

Dietolog pisze...

Wygląda smakowicie, ale z tą niskokalorycznością bym nie przesadzała. Wcale nie jest aż takie "light" to ciasto. Mąka orzechowa/migdałowa jest BARDZO kaloryczna (ok. 650kcal na 100g) i bogata w tłuszcze wielonienasycone. Śmietanka 36% jak sama nazwa wskazuje to w 36 procentach tłuszcz. Tłuszcz to nie tylko masło, olej i smalec, tłuszcz jest ukryty w wielu produktach, a taki ukryty trudniej wykryć :) Policzyłam kaloryczność ciasta (przyjęłam, że wyjdzie z niego 12 porcji) i 1 porcja to ok. 320kcal, węglowodany: 30g, białko: 7g, tłuszcze: 19g.

Daga pisze...

Dietologu, toż przecież napisałam zaraz na początku, że "nie licząc tłuszczu zawartego w orzechach" No i nigdzie nie napisałam, że jest niskokaloryczne, obawiam się, że nie istnieje niskokaloryczne ciasto które jednocześnie zawiera cukier.
żeby jednak było jaśniej i żeby nikt nie uznał, że to ciasto dietetyczne podkreślę we wstępie jeszcze bardziej zgubną rolę śmietany;-)

Daga pisze...

Basiu, wystarczy jakikolwiek serek biały, ale oczywiście bez soli. Kremowy znaczy bez grudek, idealnie gładki. Jak krem:-)

anastazja pisze...

Gratuluję telewizyjnego występu.Blog mam w zakładkach ,a dzisiaj udało mi się wysłuchać rozmowy na żywo z jego właścicielką(tylko nie wiem,czy to był tvn czy tvp2,ale to nie ważne)

Daga pisze...

bardzo mi miło, dziękuję:-)

Ola pisze...

bardzo apetycznie udekorowane pod ta "kołderką":)
życie & podróże
gotowanie


Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes