środa, 15 maja 2013

Tort Sachera


Wyobraźcie sobie XIX wieczny dwór słynnego księcia Metternicha. Do pałacu przybywają ważni goście, a tymczasem główny kucharz pada złożony chorobą. Na posterunku zostaje młodszy kucharz, szesnastoletni Franz Sacher. To on właśnie musi wykonać polecenie księcia i przygotować deser, który wywrze na gościach odpowiednie wrażenie. Kucharz bardzo młody, ale z ponad już rocznym doświadczeniem przygotowuje czekoladowe ciasto przekładane morelową marmoladą. Ciasto się podoba, ale nie robi większej kariery. Wiele lat później recepturę na ciasto dopracowuje Eduard Sacher, syn Franza i od tego momentu zaczyna się wielka kariera Sachertorte w Wiedniu. Początkowo sprzedawany jest w cukierni Demel, ale potem Eduard buduje hotel, który firmuje swoim nazwiskiem i słynny już wtedy tort można kupić w cukierni hotelowej.
Już po śmierci Eduarda i licznych perypetiach spadkowych pomiędzy cukiernią Demel a hotelem Sacher rozgorzał spór, gdzie powinien być sprzedawany oryginalny tort Sachera. Proces toczył się przez blisko dekadę. Ostatecznie sąd ustalił, że marka należy do nie będącego już w rękach rodziny hotelu Sacher.

Niedawno miałam okazję spróbować słynnego oryginału, który przybył do Warszawy prosto z Wiednia. Tort wygląda bardzo apetycznie, jest przepięknie zapakowany w eleganckie pudełko. Z wielkimi emocjami skosztowałam kawałka tego cuda i ...przeżyłam jedno z większych rozczarowań kulinarnych. Spodziewałam się czegoś perfekcyjnego - jedwabiście czekoladowego, delikatnego, przesiąkniętego subtelnym aromatem moreli. Tymczasem jadłam przeciętne w smaku, mocno słodkie, suchawe i mało czekoladowe ciasto przełożone niewielką ilością masy morelowej. Muszę przyznać, że właściwie tylko masa zrobiła na mnie dobre wrażenie. Jest aromatyczna, ma świetną, gęstą konsystencję i przepiękny kolor ale to za mało, żebym uznała tort Sachera za swój ulubiony. Najwyraźniej mój gust nie pasuje do gustu mieszkańców Wiednia.

Ponieważ oryginalny tort Sachera nie spełnił moich oczekiwań postanowiłam zrobić go w wersji, która mnie usatysfakcjonuje. Przepisów na tort Sachera jest wiele, ostatecznie jednak zrobiłam swój tort na bazie przepisu ze Złotej Księgi Czekolady wydawnictwa Olesiejuk sporo przy okazji zmieniając.
Zależało mi na prawdziwie czekoladowym smaku, więc dodałam więcej czekolady niż było w przepisie. Użyłam też domowej roboty powideł morelowych.


 Składniki ciasta:

200 g połamanej na kawałki gorzkiej czekolady
150 g miękkiego masła
150 g cukru
8 dużych jaj
150 g mąki
200 g dobrej jakości konfitury morelowej

Składniki polewy:

200 g połamanej na kawałki czekolady deserowej
ok 100 ml śmietanki 30 lub 36%

przepis na tortownicę ok. 24 cm



Czekoladę rozpuszczamy na parze, odstawiamy do ostudzenia. W dużej misce ucieramy masło z cukrem na puszystą masę. Oddzielamy białka od żółtek i żółtka pojedynczo dodajemy do ucieranej masy, a następnie, nie przerywając ucierania dodajemy do masy przesianą mąkę i płynną czekoladę. Białka ubijamy na sztywno. Delikatnie dodajemy je do ciasta, całość mieszamy. Przekładamy ciasto do wyłożonej papierem tortownicy i pieczemy w piekarniku nagrzanym do 160°C przez około 55 minut. Patyczek wsadzony w ciasto powinien być suchy. Ciasto studzimy w formie przez około 20 minut, a następnie zdejmujemy boki tortownicy i zostawiamy do całkowitego ostudzenia. Ostudzone ciasto przekrawamy na 3 równe części.
Każdą z części smarujemy konfiturą morelową i składamy je razem. Z wierzchu ciasto również smarujemy konfiturą.
Śmietankę wlewamy do garnka i mocno rozgrzewamy, ale nie zagotowujemy. Wrzucamy do niej pokruszoną na kawałki czekoladę i odstawiamy na 3-4 minuty. Po tym czasie mieszamy całość i wykładamy na ciasto smarując dokładnie wierzch i boki. Jeśli zależy Wam na idealnie równej powierzchni polewy posmarujcie tort tylko jej częścią i wstawcie tort do lodówki. Gdy masa zastygnie wyrównajcie jej powierzchnię. Wszelkie ubytki i nierówności przykryjcie pozostałą masą, a gdy znów zastygnie ostatecznie wyrównajcie tort.
Tort z mojego przepisu jest dużo bardziej czekoladowy i mniej słodki niż tort z hotelu Sacher. Jeśli chcecie odtworzyć smak najbardziej zbliżony do oryginału użyjcie mlecznej czekolady dobrej jakości (ok 60% kakao). Tort najlepiej smakuje po mniej więcej dobie, kiedy ciasto lekko zwilgotnieje pod wpływem nadzienia. Podajemy z łyżką bitej śmietany.









12 komentarze:

Amber pisze...

Cudowny!
Uwielbiam klasyczne jego wykonanie,choć tajemnicy oryginału podobno nikt nie poznał.

Justyna Bąk pisze...

dobry pomysł dla czekoladoholików:)

Daga pisze...

Amber, no i proszę, tak sobie myślałam, że na pewno są ludzie, dla których ten tort jest czymś wyjątkowym! A jeśli chodzi o recepturę to zależy co nazywamy oryginałem. Ponoć pierwsze wzmianki o torcie czekoladowym przekładanym masą morelową pojawiały się w książkach kucharskich na wiele lat przed Sacherami.

Wiewióra pisze...

za taki kawałek dałabym się pokroić :)

Antenka pisze...

prezentuje się znakomicie! idealny:)

słodko-słona pisze...

Ja z moją mamą od kilku lat poszukujemy idealnego przepisu na tort sachera. Polewę idealną już mamy,ale samo ciasto ciągle nie jest idealne. Może ten przepis będzie dobry :)

bartoldzik pisze...

Wygląda pięknie, niewiele ustępuje oryginałowi :-)
Ja jadłem oryginał w Wiedniu i Salzburgu, w hotelach Sacher i muszę przyznać, że jak tylko mam tam okazje być to nie odmówię sobie kawałka tortu. Pyszności, o suchości nie może być mowy w żadnym wypadku.
Muszę znów zrobić samodzielnie, bo ostatnio nawet konfiturę przywiozłem sobie z Austrii ;-)

Majana pisze...

Pięknie wygląda!:)

Opalanka pisze...

Baaaardzo eleganckie ciasto. Wytworne. Na zdjęciu brakuje wypielęgnowanej dłoni ze srebrną łyżeczką, od arystokratki z przeciwsłoneczną parasolką :)

Anonimowy pisze...

Próbowałam już wielu różnych wersji tego tortu (łącznie z oryginalną) i muszę przyznać, że ta jest zdecydowanie najsmaczniejsza :)

entomka pisze...

No i chyba mam już przepis na tort a szukam i szukam od dłuższego czasu ....

Anonimowy pisze...

piękny wygląd tortu.

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes