piątek, 27 grudnia 2013

Stollen


Stollen to strucla drożdżowa z dużą ilością bakalii i obowiązkowym marcepanem. To tradycyjny niemiecki wypiek bożnoarodzeniowy. Planowałam zrobienie stollen już od bardzo dawna, ale nigdy nie mogłam zdążyć przed Wigilią. W końcu doszłam do wniosku, że okres Bożego Narodzenia trwa przecież do 6 stycznia, więc spokojnie mogę wypróbować przepis teraz;-) Jestem wielbicielką migdałów i bakalii, więc strucla bardzo mi smakuje. Następnym razem będę musiała jednak zrobić ja z mniejszej porcji. Bazowałam na przepisie z pół kilograma mąki i muszę powiedzieć, że strucla z takiej ilości mąki jest olbrzymia. Zajęła całą blachę i ledwo zmieściła się w piekarniku. Polecam więc wersję nieco mniejszą, albo zrobienie dwóch strucli.
Przepis jest kompilacją kilku przepisów.



Składniki ciasta:

200 g rodzynek
200 g kandyzowanej skórki pomarańczowej
100 g pokrojonych suszonych śliwek/moreli
150 g migdałów w słupkach
1/2 szklanki aromatycznego alkoholu (rumu, wiśniówki itp)
200g marcepana
60 g świeżych drożdży
1 szklanka mleka
1 laska wanilii
1/2 kg mąki pszennej
skórka otarta z 1 pomarańczy
1 szklanka cukru
szczypta soli
3 żółtko
1 jajko
150 g masła

do dekoracji:
100 g masła
ok. 200 g cukru pudru



Bakalie, za wyjątkiem migdałów i marcepana zalewamy alkoholem, dopełniamy gorącą wodą, mieszamy i odstawiamy na kilka godzin, a najlepiej na całą noc. Mleko podgrzewamy z rozciętą wzdłuż laską wanilii.
Drożdże rozpuszczamy w 1/2 szklanki ciepłego mleka, dodajemy 1 łyżkę cukru, 1 łyżkę mąki, odstawiamy do wyrośnięcia. W tym czasie przesiewamy mąkę, łączymy ją ze skórką otartą z pomarańczy, resztą cukru i solą. Gdy rozczyn urośnie dodajemy go wraz z jajkami i resztą mleka do mąki i wyrabiamy ciasto. Masło rozpuszczamy, lekko studzimy i również dodajemy pod koniec wyrabiania ciasta. Gdy ciasto jest idealnie gładkie dodajemy do niego odsączone bakalie oraz migdały, całość jeszcze raz zagniatamy i odstawiamy do wyrośnięcia na około 1 godzinę. Ciasto powinno podwoić swoją objętość.
Gotowe ciasto rozciągamy na placek o grubości około 3 cm i rozmiarze około 30 cm na 20. Z marcepana formujemy wałek i układamy go na środku ciasta, a następnie ciasto zawijamy z jednej i z drugiej strony. Lekko przyklepujemy i odstawiamy ponownie do wyrośnięcia. Wyrośnięte ciasto wstawiamy do piekarnika nagrzanego do temperatury 180°C i pieczemy przez około 45 minut. Gorące ciasto polewamy rozpuszczonym masłem i posypujemy grubo cukrem, a następnie jak ostygnie owijamy w folię i tak przechowujemy. Ciasto długo zachowuje świeżość, chociaż nie jestem pewna, czy nam uda się je długo utrzymać w domu:-).
Podałam przepis na jedną stollen, ale jak wspomniałam wyżej uważam, że tej proporcji lepiej zrobić dwie małe strucle. Będą zgrabniejsze.


Uwagi:
- moja strucla wygląda jakby cierpiała na brak bakalii, nie wiem gdzie sie pochowały :-)

3 komentarze:

Jo pisze...

ooo, zazwyczaj kupuje gotowego, a z bakaliami w przerażającej ilości piekę keks, ale chętnie skorzystam z Twojego przepisu ;)

Trzcinowisko pisze...

haha..ja też nie zdążyłam zrobić przed wigilią i Bożym Narodzeniem..i żałuję..ale niestety..głowa już pena noworocznych pomysłów. może za rok...pięknie ci wyszła:)

Majana pisze...

Jaka ladna strucla!

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :-)

 
Design by Ciey based on Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes